برندگان دومین دوره جایزه جبار باغچه‌بان

دومین دوره‌ی اهدای جایزه‌ی «جبار باغچه بان، همزاد سیمرغ» ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ همزمان با همایش دوسالانه‌ی «با من بخوان» و آغاز هفته‌ی کتاب در تالار گنجینه کتابخانه‌ی ملی برگزار شد. در این مراسم سیزده آموزگار و ترویجگر برگزیده‌‌ی برنامه‌ی «با من بخوان» که در مناطق دوردست کشور به ترویج خواندن و تقویت سواد پایه پرداخته بودند، اهدا شد.

شرکت عمران آذرستان، همانند سال گذشته مسئولیت پشتیبانی از این جایزه را برعهده داشت.

فاطمه رامش

فاطمه رامش آموزگار مدرسه‌ی عشایر در روستاهای بگجود و هیچان استان سیستان و بلوچستان است. او راه‌های خاکی را می‌پیماید تا به دانش‌آموزان‌اش برسد و کلاس‌های درس را سرشار از داستان و نمایش کند.

اعظم سورگی

اعظم سورگی آموزگار با انگیزه‌ی دبستان امام حسن در بیرجند خراسان جنوبی است. کودکان در کلاس‌ او هرگز فکر نمی‌کنند که آموزش می‌بینند زیرا در دنیایی از بازی، نمایش، شادی و رنگ زندگی را تجربه می‌کنند.

ثریا جمال زهی

ثریا جمال زهی در دبستان شهدای هفت تیر یک در شهرستان ایرانشهر، استان سیستان و بلوچستان آموزگار است. او با بهره از آموخته‌هایش کلاسی با فضایی سرشار از سواد برای دانش‌آموزان‌اش به ارمغان آورد. کتاب‌های داستان و نمایش، جزئی از کلاس‌های درس او شدند. کودکان شخصیت‌های کتاب‌ها را با ماسک‌ها بازی می‌کنند و مهارت‌های زندگی را در این نقش‌ها می‌آموزند.

کیوان نعمتی

کیوان نعمتی در دبستان فلسطین دشتوک، شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان آموزگار است. او با خواندن داستان‌ها و اجرای نمایش‌ها، چنان فضایی را در کلاس ایجاد کرده که کودکان با عشق به کلاس وارد می‌شوند. نعمتی معتقد است هنگامی که آموزش با بازی و سرگرمی همراه می‌شود،دانش‌آموزان بیش‌تر می‌آموزند و به درس و کتاب و یادگیری مشتاق‌تر می‌شوند.

نوربی‌بی رئیسی

نوربی‌بی رئیسی آموزگار روستای هیچان، شهرستان نیکشهر، سیستان و بلوچستان از همان آغاز فعالیت‌اش در «با من بخوان» می‌دانست که این همان چیزی است که کودکان دوزبانه کلاس‌اش نیاز دارند. پس از دو سال اجرای «با من بخوان» همه‌ی دانش آموزان‌اش حروف الفبا را کامل یاد گرفتند و این دستاوردی بی‌سابقه بوده است.

آسیه یوسفی

آسیه یوسفی آموزگار مرکز کوشا در استان تهران است. ویژگی بارز او احترام به کودکان و ارزش نهادن به احساس آن‌ها است. یوسفی باور دارد که «با من بخوان» در زندگی کودکان تغییر و تحول ایجاد می‌کند و به آن‌ها عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس می‌دهد.

سمیه مولایی

سمیه مولایی آموزگار دبستان ۱۳ آبان در شهرستان درمیان، استان خراسان جنوبی است. شخصیتی آرام دارد اما در کار با کودکان پرشور و خلاق است و به پرورش تخیل و توانایی‌های کودکان می‌پردازد و بالی برای پرواز آن‌ها می‌شود.

زهرا عرفانی

زهرا عرفانی آموزگار پرورشی دبستان شهید عزت‌آبادی شهرستان سیرجان در استان کرمان است. او با احترام و عشق با کودکان رفتار می‌کند و در شناخت علاقه‌ی‌ هر کودک و تشویق و کمک برای شکوفایی او تواناست.

مریم نعمتی

مریم نعمتی آموزگار انجمن حمایتی آموزشی کودکان محمودآباد (شکوفان) در شهرری است. با کوله‌باری از کتاب به کوره‌پزخانه‌های جنوب تهران می‌رود و باور دارد که با عشق به کتاب می‌توان زندگی کودکان را تغییر داد.

اکرم ترشیزی

اکرم ترشیزی کودکی آموزگار دبستان در خراسان جنوبی است. او چنان کتاب را به زندگی کودکان پیوند داده است که کودکان مشتاق حضور در کلاس درس و شنیدن داستان‌های او هستند. کودکان از روستاهای اطراف خود را به مدرسه می‌رسانند تا او داستان مورد علاقه‌شان را برای‌شان بخواند.

زرینه نصرتی

زرینه نصرتی آموزگار کلاس بچه‌های شش‌پایه شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان است. همه بچه‌های کلاس در پایه‌های مختلف علاقه‌مند هستند و از ساختن عروسک و صحنه نمایش تا خواندن کتاب و اجرای نمایش او را همراهی می‌کنند.

محمد آذریان

محمد آذریان آموزگار کلاسی چندپایه در بنجار سیستان و بلوچستان است. یک سال پس از اجرای «با من بخوان» در کلاس چندپایه‌اش، شاگردان‌اش به کودکانی خلاق، شاد و پرانگیزه معروف شدند. اکنون، شاگردان‌‍اش با کتاب‌ها زندگی می‌کنند.

زهرا عباسی

زهرا عباسی آموزگار دبستان تدبیر شهرستان بیرجند است. او کودکان را با کتاب و بازی و اجرای نمایش در پیوند با کتاب‌ها متحول کرده است. کودکان پیش‌دبستانی کلاس‌اش که نمی‌توانستند واژه‌ها را راحت بگویند با خواندن کتاب‌های باکیفیت در برنامه «با من بخوان» حالا روان می‌خوانند و حرف می‌زنند.