کارگاه آموزش کتابداری کودک: استانداردها و راهکارها بر اساس مطالعات گسترده و پیوسته‌ی پژوهشگران و کارشناسان موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان درباره پیشینه‌ی کتابخانه‌های کودک در  ایران، استانداردها و تجربه‌های کتابخانه‌های کودک در جهان و تجربه‌های راه‌اندازی و راهبری بیش از ۱۰۰ کتابخانه‌ی «با من بخوان» در سراسر ایران تهیه و تدوین شده است.

 کتابخانه‌ پیشینه‌ای طولانی در تاریخ زیست بشر بر کره‌ی زمین دارد، اما کتابخانه‌های مخصوص کودک و نوجوان پدیده‌های تازه‌تری هستند. طی این سال‌ها مفهوم کتابداری و به‌ویژه کتابداری کودک دگرگون شده و وظایف کتابدار با تعریف‌های جدیدی که از سواد مطرح است به شکلی جدید تعریف می‌شوند.

 این دوره در کنار دوره‌های آموزشی ادبیات کودکان و بلندخوانی و هنر می‌تواند نسل تازه‌ای از کتابداران کودک را تربیت و به جامعه تحویل دهد. منظور از کتابداری کودک، کتابداری کتابخانه‌هایی برای گروه سنی ۰ تا ۱۸ سال است.

 این دوره‌ی آموزشی در درجه‌ی نخست مناسب افرادی است می‌خواهند بدانند کتابداری کودک چیست و می‌خواهند به‌عنوان کتابدار در کتابخانه‌های کودک و نوجوان فعالیت کنند. همچنین کتابداران کتابخانه‌های کودکی که می‌خواهند با نگاهی نو در کتابداری کودک آشنا شوند، مخاطبان دیگر این کارگاه هستند. اما فراتر از این، این کارگاه برای کتابداران، مربیان، ترویج‌گران و حتی والدینی کاربرد دارد که می‌خواهند فضایی کودک‌محور و سرشار از سواد برای کودکان خود بسازند.

 این کارگاه نگاهی نو به کتابداری و ترویج کتابخوانی دارد. در این کارگاه علاوه بر آشنایی با تعریف فضای کودک‌محور و فضای سرشار از سواد و الزامات آن، کتابداری ساده و خدمات فنی و عمومی یک کتابخانه‌ی کودک و نوجوان نیز آموزش داده می‌شود و درباره‌ی استانداردها و الزامات ایمنی، امنیت و سلامت در کتابخانه‌ها نیز صحبت می‌شود. در انتهای کارگاه منابع بیشتری برای مطالعه در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شده است.

تیم طراحی و تولید کارگاه:

  • کارشناس و مشاور ارشد: زهره قایینی، مهرزاد یزدیان
  • هماهنگی و برنامه‌ریزی: صفورا زواران، ندا کمال هدایت، هورزاد عطاری
  • مجری کارگاه: صفورا زواران، ندا کمال هدایت
  • فیلم‌برداری و تدوین: علی اخگری، شیدا اکبری

برای آشنایی با کارشناسان برنامه به این صفحه بروید.