بیش‌تر ما فکر می‌کنیم روند سوادآموزی کودکان باید از هفت سالگی آغاز شود و کودکان برای رفتن به مدرسه کافی است یک یا دو سال پیش از مدرسه به پیش‌دبستانی یا آمادگی بروند.

اما دهه‌هاست دانشمندان متوجه شده‌اند که روند باسواد شدن از همان نخستین روزهای زندگی کودک آغاز می‌شود. مهارت‌های سواد نه به یک‌باره بلکه به تدریج جوانه می‌زنند و شکوفا می‌شوند. و کودک که در هفت سالگی خواندن یا رمزگشایی و نوشتن یا رمزگردانی را یاد می‌گیرد باید پیش از آن مهارت‌های مهم و سرنوشت‌سازی را فراگیرد. البته نه به‌خودی خود، بلکه با کمک بزرگسالان. بنابراین نقش مادران و پدران برای باسواد شدن کودک اهمیت بسیاری دارد و البته مربیان مهدکودک و شیرخوارگاه‌ها و همه کسانی که با کودکان پیش از دبستان کار می‌کنند باید بدانند که کودکان چه مهارت‌هایی را باید تا زمان ورود به پیش‌دبستان یا آمادگی و دبستان یاد بگیرند.

در این جا دو پرسش ممکن است مطرح شود:

اول آن که این مهارت‌ها کدامند و دوم این که آیا مغز کودک از ابتدای تولد آماده یادگیری هست؟

در این کارگاه به این دو پرسش و بسیاری از پرسش‌های دیگر در پیوند با سواد شکوفایی پاسخ داده می‌شود.

در این کارگاه درباره عملکرد مغز نوزاد با شما سخن خواهیم گفت و این که چگونه می‌توان مغز نوزاد را تغذیه کرد و با چه.

سواد شکوفایی تعریف خواهد شد و تفاوت آن با دوره آموزش پیش‌دبستان یا آمادگی بیان می‌شود.

بیداری آوایی و بیداری الفبایی از مهارت‌های سواد شکوفایی است که درباره اهمیت آن در زندگی کودک سخن می‌گوییم.

رشد زبانی و درک کودک از کتاب و نوشتار از دیگر مهارت سوادشکوفایی است. با شما مطرح خواهیم کرد که چرا کتابخوانی با کودک از همان روزهای نخست زندگی کودک اهمیت دارد کودکان در هر مرحله زندگی چه درکی از مفاهیم کتاب دارند و چه کتاب‌هایی باید با آن‌ها بخوانیم و چگونه؟ و در پایان درباره محیط سرشار از سواد صحبت می‌کنیم و این که چگونه می‌توانیم خانه‌ها و کلاس‌های خود را به محیط سرشار از سواد بدل کنیم.

این کارگاه مجموعه‌ای از گفتار‌ها، کلیپ‌های آموزشی، مقالات و پرسش‌هایی است که همراه با دو نشست آنلاین هم‌زمان مخاطبان را با موضوع سواد شکوفایی که در جامعه ما کم‌تر شناخته شده است، آشنا می‌کند.

این کارگاه آموزشی را به همه ماداران، پدران، مربیان، آموزگاران و کتابداران توصیه می‌کنیم.

تیم طراحی و تولید کارگاه:

کارشناس و مشاور ارشد: زهره قایینی، محمدهادی محمدی

هماهنگی و برنامه‌ریزی: هورزاد عطاری

مجری کارگاه: زهره قایینی

فیلم‌برداری و تدوین: علی اخگری

برای آشنایی با کارشناسان برنامه به این صفحه بروید.