, ,

با من بخوان در کوهدشت سالی نو را آغاز می کند

با من بخوان

lorestan koohdasht 1394 mehrسال دوم فعالیت با من بخوان در کوهدشت با اجرای کارگاه‌های آموزشی دو روزه در ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۱۳۹۴ آغاز شد. در این  کارگاه‌ها که به درخواست آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت استان لرستان اجرا شد، در مجموع ۴۲ آموزگار، مدیر، معاون و معلم پرورشی مقطع دبستان (۲۹ زن و ۱۳ مرد) از سه دبستان دخترانه بنت‌الهدی، سمیه ا و سمیه ۲ و دبستان پسرانه دهخدا آموزش دیدند.
در این دو روز، کارگاه‌های آشنایی با ادبیات کودک، کتاب‌های باکیفیت، عناصر داستان، بلندخوانی و کارگاه هنر(نمایش) در پیوند با کتاب، به شکل تئوری و عملی از سوی کارشناسان بامن بخوان اجرا شد.

در ابتدا شرکت کنندگان با شورای کتاب کودک به عنوان قدیمی‌ترین نهاد غیردولتی ادبیات کودکان در ایران، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به عنوان مجری طرح با من بخوان و محورهای بنیادی این برنامه آشنا شدند. در بخشی از این کارگاه‌‌ها آموزگاران درباره اهمیت و نقش تصویر در کتاب‌های تصویری آموختند و با کار روی عناصر ادبی شماری از کتاب‌های تصویری با شیوه سهیم شدن این گونه از کتاب‌ها با کودکان آشنا شدند. بلندخوانی و شیوه‌های آن به شکل تئوری و عملی و اجرای بلندخوانی یکی از کتاب‌های برگزیده طرح، بخش دیگری از کارگاه بود که مورد توجه آموزگاران نیز قرار گرفت.

lorestan koohdasht 1394 meh 2 lorestan koohdasht 1394 meh 4

در کارگاه هنر (نمایش)، در مورد انواع عروسک‌ها و شیوه ساخت آنها توضیح کوتاهی داده شد و ضمن بلندخوانی قسمت‌هایی از کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه» که برای نمایش برگزیده شده بود، روش‌های صحنه‌سازی این کتاب، شیوه ساخت عروسک‌های دستکشی شخصیت‌های این کتاب و عروسک‌گردانی به شکل عملی و گروهی آموزش داده شد که آموزگاران از این قسمت لذت بردند.

lorestan koohdasht 1394 meh 5 lorestan koohdasht 1394 mehr 6
lorestan koohdasht 1394 mehr 8 lorestan koohdasht 1394 mehr 1

 کارشناسان با من بخوان همچنین درباره‌ی لزوم مستندسازی، گزارش نویسی، اطلاعات شناسنامه‌ای و ضرورت تهیه فیلم و عکس مناسب در “برنامه با من بخوان” و شیوه‌ی تهیه آن برای شرکت‌کنندگان توضیح دادند.

در فاصله بین این کارگاه‌ها تلاش شد که با انجام تن‌آرامی و برخی حرکات ورزشی، کارگاه از یکنواختی درآید و تمرکز شرکت‌کنندگان افزایش یابد.

در پایان کتاب‌های برنامه با من بخوان در سه ماهه نخست بین آموزگاران توزیع شد تا در کلاس‌ها با کودکان سهیم شوند. این کارگاه بازخوردهای خوبی در پی داشت و بیشتر آموزگاران حتا آنان که کارگاه را با بی‌علاقه‌گی آغاز کرده بودند، با علاقه و خشنودی کارگاه را ترک کردند. در پایان همگی در سودمند بودن کارگاه‌ها اتفاق نظر داشتند.

lorestan koohdasht 1394 mehr 7  lorestan koohdasht 1394 meh 3

This post is also available in: انگلیسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *