کارشناسان برنامه «با من بخوان» در دو بازدید خود در نیمه و پایان تیر ماه سال جاری از روند پیشرفت طرح در خانه کودک کوشا گزارش می‌دهند.

در این مرکز صبح‌ها، با شعرها و ترانه‌های کودکانه و حرکات ورزشی آغاز می‌شود. این حرکات ورزشی از پیش طراحی شده‌اند و در گزینش شعرها با کارشناسان موسسه همفکری شده است.

بخشی از این گزارش درباره چگونگی نشست‌های بلندخوانی، کتاب‌های مورد علاقه کودکان و کتاب‌هایی که کمتر مورد علاقه کودکان بوده‌اند و واژه‌های دشوار از نظر معنا و تلفظ برای کودکان است.

گزارش خانه کودک کوشا
  • کودکان این مرکز کتاب «چه و چه و چه، یک بچه!» را بسیار دوست داشتند. مربیان کودکان را به دو گروه تقسیم کرده‌اند تا تمرکز بیشتر داشته باشند. مشارکت کودکان در پرسش و پاسخ بسیار خوب بوده است. واژه‌های دشوار از نظر درک معنا: «کمونچه» و «باردار» و از نظر بیان و تلفظ: «ملچ و ملوچ» بوده است. کودکان با این کتاب شمارش را یاد گرفتند و به سبب ریتمیک بودن از آن لذت فراوانی بردند.

 

  • در گزارش‌های ارائه شده از سوی مربیان، تعداد فعالیت‌های درپیوند با بلندخوانی کتاب «ایزی و راسو» زیاد بوده است: پرسش و پاسخ، قصه‌گویی، نقاشی با عنوان «من می‌ترسم، تو می‌ترسی»، نقاشی «علامت آرامش» و کاردستی ساختن عنکبوت. واژه‌های دشوار: «هول» و «عده‌ای» عنوان شده است.

 

  • پس از گفت‌و‌گو با مربیان مشخص شد که کودکان به این کتاب توجه زیادی نشان نداده‌اند. به مربیان توضیح داده شد که این کتاب معناهای درونی و پیچیده‌تری دارد و در نتیجه شیوه‌ی خواندن آن اهمیت ویژه‌ای در ایجاد ارتباط و همذات‌پنداری کودکان دارد.

 

  • درگفت‌و‌گویی که کارشناسان موسسه با مسئولان طرح در خانه کودک کوشا داشتند قرار شد که با توجه به هدف‌گذاری‌های طرح، زمان بیشتری به کتابخوانی و بلندخوانی اختصاص یابد. پیشنهاد شد که دست‌کم هفته‌ای یک کتاب بلندخوانی شود و کتاب‌هایی که به تازگی به کتابخانه آورده شده هم در برنامه بلندخوانی گنجانده شود. همچنین کتاب‌های پیشین مورد علاقه کودکان دوباره بلندخوانی شود.

 

  • در خانه کودک کوشا کار با کتاب آواورزی هفته‌ای یک بار انجام می‌شود. در بازدیدهای پیشین کودکان به این کتاب کمتر علاقه نشان می‌دادند. پیشنهاد شد از پیش ماسک شخصیت‌های کتاب مانند سیبیلک و بچه‌های‌اش آماده باشد و مربیان با زدن ماسک بر چهره، کتاب را برای کودکان بخوانند  یا اگر لازم شد برخی صحنه‌ها روی مقوا بزرگ شود تا کودکان بعد از خواندن یک داستانک، نمایش آن را اجرا کنند. در بازدید آخر، این کار انجام شد و در نتیجه کودکان با لذت و دقت بیشتری با کتاب همراه شدند.

خانه کودک کوشا فعالیت خود را در محل «خانه اسباب‌بازی و سلامت دبیر الملک» با محوریت کودکان کار در محله امامزاده یحیی واقع در بهارستان از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است. خانه تاریخی دبیرالملک که از سوی شهرداری تهران مرمت شده است، اکنون محلی برای آموزش ، کتابخوانی و بازی کودکان خانواده‌های کم‌درآمد منطقه و‌ کودکان کار است. در شهریور ماه ۱۳۹۳ چهار کارگاه برای مربیان خانه کودک کوشا برگزار شد و پس از آن در مهرماه ۱۳۹۳ برنامه با من بخوان به طور رسمی در این مرکز آغاز به کار کرد که تا کنون ادامه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *