, , ,

تجربه کتابخوانی با نوزاد و نوپا در خانه فرهنگ محمودآباد

تجربه کتابخوانی با نوزاد و نوپا در خانه فرهنگ محمودآباد
همزمان با افتتاح کتابخانه‌ی خانه‌ی فرهنگ محمودآباد، آموزشگران موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کارگاهی رایگان با عنوان خواندن با نوزاد و نوپا برای ۲۰ نفر از مادران باردار و یا دارای فرزند صفر تا چهار ساله‌ی ساکن در کوره‌پزخانه‌های محمودآباد برگزار کردند. این کارگاه از شش نشست تشکیل شده که تاکنون سه نشست آن اجرا شده است. آمارگیری‌های انجام شده پیش از اجرای کارگاه نشان می‌دهد که تعدادی از مادران شرکت کننده، بی‌سواد و باقی آن‌ها دارای مدرک ابتدایی تا دیپلم هستند
تجربه کتابخوانی با نوزاد و نوپا در خانه فرهنگ محمودآباد
تجربه کتابخوانی با نوزاد و نوپا در خانه فرهنگ محمودآباد
در سه نشستی که تاکنون برگزار شده است، مادران با نیازهای یک نوزاد برای رشد آرام و مناسب، ساختار مغز نوزاد و محورهای رشد، نقش واژه‌ها و تاثیر آن‌ها بر نوزاد، سودمندی‌های کتابخوانی برای نوزادان و نوپایان و هشت اصل مهم در کتابخوانی با نوزاد آشنا شده‌اند و تاثیر کتابخوانی را بر کودکان خود به طور مستقیم در طول نشست‌ها مشاهده کرده‌اند. همچنین مادران آموخته‌اند که چگونه با استفاده از وسایلی مانند پارچه، کاموا، مقوا، اشکال هندسی و تصاویر مختلف، می‌توانند برای فرزندانشان کتاب‌های پارچه‌ای و کاغذی درست کنند.
تجربه کتابخوانی با نوزاد و نوپا در خانه فرهنگ محمودآبادتجربه کتابخوانی با نوزاد و نوپا در خانه فرهنگ محمودآباد
تجربه کتابخوانی با نوزاد و نوپا در خانه فرهنگ محمودآباد
در زیر تعدادی از نظرات مادران پس از گذراندن سه نشست از شش نشست آورده شده است:

  • بعد از گذراندن این کارگاه حوصله‌ام نسبت به فرزندم بیشتر شده و با لذت با او گفت‌و گو می‌کنم، برایش شعر می‌خوانم و متوجه شده‌ام که بچه‌ام آرامش پیدا کرده است و بی‌قراری او کمتر شده است.
  • وقتی برای نوزادم کتاب می‌خوانم نسبت به گذشته درست‌تر و با احساس‌تر می‌خوانم و محبت و عشق بیشتری نثارش می‌کنم. همسرم از تغییرات رفتاری‌ام با فرزندمان تعجب کرده و خوشحال است که به این کلاس‌ها می‌آیم.
  • وقتی برای نوزادم لالایی و شعر می‌خوانم، او می‌خندد. من هر روز با شعر و گفت‌وگو، لحظات خوبی را با فرزندم تجربه می‌کنم و لذت می‌برم.
  • من سواد ندارم، تا الان هم برایم خیلی مهم نبود. اما از وقتی به این کلاس آماده‌ام دوست دارم برای فرزندم کتاب بخوانم، برای همین می‌خواهم به کلاس‌های سوادآموزی بروم.
  • تا ابتدایی درس خوانده ام، اما خیلی خوب بلد نیستم از روی کتاب بخوانم، این کلاس باعث شده هر روز پیش فرزند بزرگترم بروم و از بخواهم تا روخوانی را با من کار کند.

سه هفته‌ی دیگر، این نشست‌ها از سرگرفته خواهد شد. در این فاصله از مادران خواسته شده است تا کتابی پارچه‌ای برای فرزنداشان درست کنند و تجربه‌های کتابخوانی خود با کودکشان در طول این مدت را در اختیار دیگر مادران قرار دهند.

This post is also available in: انگلیسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *