, ,

تجربه ناب سازورسازه آذرستان در خواندن با کودکان در آستانه سال نو

با من بخوان

کتابخانه کارخانه سازورسازه آذرستان- اسفند 1394پس از یک سال و نیم تلاش بی‌وقفه کارشناسان “با من بخوان” در ترویج کتابخوانی در شرکت سازور سازه آذرستان به همراه پشتیبانی‌های همه جانبه مدیران این شرکت، در آستانه سال نو می‌توان این خبر خشنودکننده را به علاقمندان فرهنگ کتابخوانی داد که کتابخانه‌ای با بیش از ۳۰۰۰ جلد کتاب باکیفیت در این کارخانه برپا شده است و در سراسر راهروها، به ویژه راهرو و سالن ناهارخوری که هر روز چند صد کارگر به آن‌جا رفت‌و‌آمد دارند، کارگران با تصویر و نمادهای گوناگون به سمت کتابخانه هدایت شده و با شعارهای زیبا به خواندن با فرزندان خود تشویق می‌شوند. همچنین کتابداران کتابخانه خبر می‌دهند که ۱۴۰ خانواده عضو فعال این کتابخانه هستند و یک هفته در میان یک کیسه کتاب برای فرزندان خود به امانت می‌برند و با آن‌ها کتاب می‌خوانند.
آمارها نشان می‌دهند که از ابتدای فصل زمستان تا کنون بیش از ۲۶۰۰ جلد کتاب از سوی کارگران خطوط ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، تعمیرات، انبار، قطعه‌زنی، آشپزخانه، کنترل کیفیت، اداری و حراست به امانت برده شده است. همه این داده‌ها تنها بر یک نکته مهم تاکید دارد، که اگر کتاب‌های با کیفیت را در دسترس خانواده‌ها قرار دهیم و برای ترویج آن بکوشیم، عشق به خواندن در تک‌تک اعضای خانواده به وجود می‌آید و حتا در شرایطی که پدر خسته از کار به خانه باز می‌گردد ، برای محکم کردن پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده، زمانی را به کتابخوانی با فرزندان اختصاص می‌دهد. خانواده‌های خانواده بزرگ سازور سازه در حالی سال ۹۴ را به پایان می‌برند که نهال یک ساله و نیم آن‎ها پر از شکوفه‌های رنگارنگ شده است و عشق به خواندن حال‌و‌هوای تازه‌ای به کارخانه بخشیده است .

کتابخانه کارخانه سازورسازه آذرستان- اسفند 1394 کتابخانه کارخانه سازورسازه آذرستان- اسفند 1394
کارخانه شرکت سازور سازه آذرستان در شهرک صنعتی شمس‌آباد، در ۴۰ کیلومتری اتوبان تهران- قم واقع است و از پاییز ۱۳۹۳ موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با پشتیبانی مالی این شرکت برنامه “با من بخوان” را برای خانواده کارگران و کارکنان این کارخانه به اجرا درآورده است. این تجربه یکی از تجربه‌های متفاوت با من بخوان است که در آن خانواده‌ها به طور مستقیم درگیر برنامه‌های کتابخوانی هستند اکنون در این کارخانه کتابخانه‌ای با کتاب‌های باکیفیت ویژه کودکان، نوجوانان و والدین آن‌ها بنا نهاده شده است که همه کارگران و کارمندان می‌توانند با مراجعه به این کتابخانه با راهنمایی کتابداران و کارشناسان کتاب‌های مورد نیاز فرزندان خود را انتخاب و به امانت ببرند.

کتابخانه کارخانه سازورسازه آذرستان- اسفند 1394کارگران در ساعت‌های میان وعده و ناهار (ساعت ۹ صبح، ۱۲ ظهر و ۱۵ عصر) برای انتخاب و امانت گرفتن کتاب به کتابخانه می‌‌آیند. در مواردی هم کارگران انتخاب کتاب را بر عهده مسئولان کتابخانه می‌گذارند و پس از خوردن ناهار، برای دریافت کیسه‌ی خود به کتابخانه باز می گردند.

امسال نیز همانند سال گذشته با پشتیبانی مالی مدیران شرکت سازورسازه آذرستان، در هفته‌ی آخر اسفند بسته‌های کتاب همراه با روز شمار کودکی (خواندن، کودک و محیط زیست) به عنوان هدایای نوروزی به خانواده‌ها و فرزندان‌شان عیدی داده خواهد شد. همچنین در روزهای پایانی سال سفره هفت‌سینی در کتابخانه چیده شده است که در کنار این سفره هفت‌سین سنتی، از هر گروه سنی یک کتاب که عنوان آن با حرف سین آغاز می‌شود، قرار گرفته است تا همراهان “با من بخوان” با هفت‌سین کتاب و کتابخوانی به استقبال سال نو بروند.
سفره هقت سین با من بخوان در کارخانه سازور سازه آذرستان- 1394
سفره هقت سین با من بخوان در کارخانه سازور سازه آذرستان- 1394

This post is also available in: انگلیسی