, , ,

از روند پیشرفت با من بخوان در مدارس زاهدان بازدید شد

با من بخوان

زاهدان- با من بخوان - دی 1394در پی برگزاری کارگاه‌های با من بخوان در آذرماه ۱۳۹۴، کارشناسان با من بخوان، از ۱۹ تا ۲۳ دی ماه ۱۳۹۴ از روند اجرای طرح با من بخوان در ۱۲ مدرسه در ناحیه‌های ۱ و ۲ حاشیه شهر زاهدان و ۹ مدرسه عشایری بازدید کردند.

در این بازدیدها آموزگاران در حضور کارشناسان با من بخوان، برای دانش‌آموزان بلندخوانی کردند و کارشناسان پیشنهادهای خود را برای بهتر شدن کار با آموزگاران مطرح کردند.

کلاس‌های مدارس مناطق ۱ و ۲ زاهدان بسیار پرجمعیت هستند و امکانات کمی دارند، با این وجود همه مدارس طرح با من بخوان را اجرا کرده بودند. در سه مدرسه، اتاقی به طرح با من بخوان اختصاص داده شده و آموزگاران کودکان را برای بلندخوانی و انجام نمایش و دیگر فعالیت‌های در پیوند با کتاب به این اتاق‌ها می‌آورند. در یکی دیگر از این مدارس(مدرسه آفرینش) مسئولان و آموزگاران با خلاقیت خود، انباری بدون استفاده در مدرسه را به اتاق با من بخوان  اختصاص داده اند و بر روی هر دیوار آن تصویر یکی از کتاب‌ها را نقاشی کرده‌اند. در این اتاق زیبا و دوست‌داشتنی دو تن از آموزگاران در حضور کارشناسان به اجرای بلندخوانی برای کودکان پرداختند. لذتی که کودکان از کتابخوانی در این محل می‌برند، وصف‌ناپذیر است.

بازدید کنندگان طرح خبر می‌دهند که آموزگاران و مسئولان یکی دیگر از مدارس(مدرسه دانش) با تصاویر کتاب “سفر به سرزمین وحشی‌ها” و “مرغ سرخ پا کوتاه” اتاقی را برای بلندخوانی تزیین کرده و به آن حال‌و‌هوایی دیگر بخشیده‌اند.

زاهدان- با من بخوان - دی 1394 زاهدان- با من بخوان - دی 1394
زاهدان- با من بخوان - دی 1394 زاهدان- با من بخوان - دی 1394 با من بخوان - زاهدان - دی 1394 با من بخوان - زاهدان - دی 1394
آویختن کتاب‌ها در کلاس درس و در برابر دید کودکان، نصب پوستر و کارت‌های الفباورزی در کلاس، ساخت عروسک سی‌بی‌لک کتاب آواورزی، درست کردن پرده کلاس با حروف الفبا، اجرای نمایش، شعرخوانی و بازی‌های در پیوند با کتاب از دیگر فعالیت‌هایی بود که آموزگاران در راستای برنامه “با من بخوان” در کلاس‌های خود انجام داده‌اند.

zahedan- 1394 day (28) با من بخوان - زاهدان - دی 1394
با من بخوان - زاهدان - دی 1394 با من بخوان - زابل- دی ماه 1394
در میان مدارسی که امسال در زاهدان به طرح با من بخوان پیوسته‌اند، چند مدرسه عشایری نیز وجود دارد. این مدارس عشایری که در فاصله ۲۵ تا ۶۰ کیلومتری شهر زاهدان واقع شده‌اند، مدارس چندپایه هستند. کارشناسان طرح بر این باورند که با وجود نبود حداقل امکانات و داشتن وضعیتی نامساعد، آموزگاران این مدارس با انگیزه، خلاقیت و علاقه زیاد طرح را به خوبی اجرا کرده‌‌اند. به علت چندپایه بودن کلاس‌ها شماری از کتاب‌ها برای همه گروه‌های سنی خوانده می‌شود. از دیدگاه کارشناسان کودکان در همه پایه‌ها از بلندخوانی لذت برده‌اند و در گفت‌وگوها و فعالیت‌های در پیوند با کتاب مشارکت می‌کنند.

با من بخوان - زاهدان - دی 1394 zahedan- 1394 day (12)
پخش موسیقی بدون کلام و دادن تمرکز به کودک قبل از بلندخوانی، استفاده از عروسک و ماسک در هنگام بلندخوانی، درست کردن درخت الفبا، استفاده از کارت‌های الفباورزی در کنار حروف روی دیوار، از جمله روش‌هایی است  که این آموزگاران به کار می گیرند. در بیشتر کلاس‌های عشایری هم براساس پیشنهاد کارشناسان، کتاب‌ها به دیوار آویزان شده است تا تصویرها و عناوین کتاب‌ها پیوسته در برابر چشمان کودکان باشند و نمونه‌هایی از فعالیت‌های بچه‌ها هم به دیوار کلاس نصب شده است.

با من بخوان - زاهدان - دی 1394 zahedan- 1394 day (23) با من بخوان - زاهدان- دی 1394

همراهی مدیران و معاونان مدارس زاهدان با آموزگاران در اجرای طرح با من بخوان از نکات قابل‌تقدیر و تاثیرگذار این بازدیدها بود.

This post is also available in: انگلیسی