, , ,

کودکان دو زبانه زابل و زاهدان گونه‌ای دیگر از آموزش را تجربه می‌کنند!

با من بخوان

با من بخوان - سیستان و بلوچستان - اسفند1394در روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ کارشناسان با من بخوان برای برگزاری آخرین دوره از کارگاه‌های “با من بخوان” به شهرهای زابل و زاهدان در سیستان و بلوچستان سفر کردند. در این سفر تنی چند از نیکوکاران علاقمند به فعالیت‌های فرهنگی همراه کارشناسان”با من بخوان” برای بازدید از اجرای طرح و چگونگی تأثیر “با من بخوان” بر یادگیری کودکان، رهسپار این مناطق شدند.
در روزهای نخست این سفر کارشناسان “با من بخوان” افزون بر بازدید از چند مدرسه در زاهدان و سه مدرسه عشایری در حاشیه زاهدان، کارگاه‌‎های آموزشی دور دوم، شامل کارگاه‌های تکمیلی الف‌باورزی، شناخت عناصر داستان و کارگاه ارزش‌های زندگی را برای آموزگاران مدارس زیر پوشش این طرح برگزار کردند.

از زمان شروع طرح با من بخوان در این مدارس، آموزگاران با خلاقیت بسیار، نشست‌های بلندخوانی را برای کودکان اجرا می‌کنند و با اجرای شعرهای “آواورزی” و “الف‌باورزی” با ساز و نمایش عروسکی، فضای آموزشی دیگرگونه‌ای را برای دانش‌آموزان به وجود آورده‌اند. کودکان این مدارس که پیش‌تر به خاطر دو زبانه بودن با مشکلاتی در یادگیری زبان فارسی روبه‌رو بودند، اکنون افزون بر یادگیری آسان‌تر و سریع‌تر، با شرکت درفعالیت‌های در پیوند با کتاب، دیگر جنبه‌های شخصیتی و توانایی‌هایشان نیز رشد پیدا می‌کند.

با من بخوان - سیستان و بلوچستان - اسفند1394 با من بخوان - سیستان و بلوچستان - اسفند1394

با پیگیری روند اجرایی طرح با من بخوان، در روزهای بعد کارگاه‌هایی در دو نوبت صبح و بعدازظهر برای بیش از ۶۰ نفر از آموزگاران مدارس تحت پوشش در زاهدان برگزار شد. در کارگاه‌های نوبت صبح نکات تکمیلی کار با کتاب الف‌باورزی و مروری بر شناخت عناصر داستان ارائه شد. همچنین از بازدیدهای قبلی از مدارس زابل و زاهدان، عکس‌ها و فیلم‌هایی برای آموزگاران نمایش داده شد تا آنان با نمونه کارهای ابتکاری و ایده‌های خلاق دیگر همکارانشان در فضاهای کاری مشابه آشنا شوند.

کارگاه‌های نوبت بعدازظهر به ارزش‌های زندگی اختصاص داشت. هدف این کارگاه، شناخت بیشتر دانش‌آموزان از توانمندی‌های  خود در جهت حل مسئله، احساس رضایت‌مندی از خود، حس تعلق داشتن و مسئولیت‌پذیری نسبت به خود، خانواده، جامعه و دنیا است. در این کارگاه‌ها ابتدا کارشناسان درباره ضرورت آموزش ارزش‌های زندگی و مفاهیمی چون صلح، تفاهم، بردباری، مسئولیت، آزادی به کودکان توضیحات کوتاهی دادند و در ادامه فعالیت‌هایی در رابطه با صلح و آشنایی با مفاهیم “نیاز” و “خواسته” برای آموزگاران به عنوان نمونه اجرا شد.

در دو روز پایانی، کارشناسان با من بخوان  به زابل رفتند تا کارگاه‌هایی برای آموزگاران دو مدرسه زیر پوشش در این شهر(مدرسه هجرت و پیش‌دبستانی سلوکی) نیز اجرا کند. طی این دو روز کارگاه کتابداری و دوره تکمیلی الف‌باورزی برای نزدیک به ۲۰  نفر از آموزگاران پیش و اول دبستان اجرا شد. روند اجرای طرح در این مدارس مورد بازدید قرار گرفت و به آموزگاران سه پایه کتاب‌های ارزش‌های زندگی داده شد.

با من بخوان - سیستان و بلوچستان - اسفند1394 با من بخوان - سیستان و بلوچستان - اسفند1394
در جریان این بازدیدها، کتابخانه‌های پارچه‌ای “با من بخوان” در اختیار مدارس زابل و مدارس عشایری قرار گرفت تا کتاب‌های باکیفیت در کلاس‌ها در معرض دید کودکان باشد که موجب خوشحالی دانش‌آموزان این مدارس شد.

همچنین در کنار برگزاری کارگاه‌ها در زاهدان، نشستی نیز با دانشجویان دانشگاه تربیت معلم با هدف آشنایی دانشجویان با طرح “با من بخوان” و پیشنهاد برگزاری کارگاه در آینده برای آن‌ها، برگزار شد.

طرح “با من بخوان” با هدف تقویت سواد پایه از راه ادبیات، از پاییز امسال فعالیت خود را در استان سیستان و بلوچستان آغاز کرده است. با اجرای این طرح، ۱۲ مدرسه در ناحیه یک و دو شهر زاهدان، ۸ مدرسه عشایری در اطراف زاهدان و دو مدرسه در زابل زیر پوشش قرار گرفتند. از ابتدای سال تحصیلی کارگاه‌هایی برای آموزگاران این مدارس برگزار شد و کتاب‌ها، دست‌نامه‌ها و برگه‌های فعالیت به این مناطق فرستاده شد. بدین ترتیب ۳۰۰۰ دانش‌آموز در زاهدان و ۳۰۰ دانش‌آموز در زابل زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و از شیوه‌های آموزش خلاق وکتاب‌های باکیفیت بهره‌مند می‌شوند.

مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس نیز از این طرح استقبال فراوانی کرده‎‌اند و برای اجرای هرچه بهتر طرح با موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان همکاری می‌کنند. این طرح در زابل با پشتیبانی مالی شرکت عمران آذرستان و در زاهدان با پشتیبانی مالی جامعه یاوری فرهنگی اجرا می‌شود.

با من بخوان - سیستان و بلوچستان - اسفند1394

This post is also available in: انگلیسی