دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی: نوجوانان

دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی: نوجوانان

صلح و دوستی، همکاری، احترام به دیگران و مدارا را به نوجوانان آموزش دهیم

در سراسر جهان، دوازده ارزش کلیدی شخصی و اجتماعی یکسان وجود دارد:

صلح، احترام به یکدیگر، خشنودی یا شادی، عشق و دوستی، آزادی، مسئولیت، درستکاری، مدارا، سادگی، همکاری . فروتنی و یگانگی.

اگر چه ارزش‌ها از سوی والدین و جامعه به کودکان و نوجوانان منتقل می‌شوند، مربیان می‌توانند نقش مهمی در آموزش ارزش‌های زندگی به نوجوانان داشته باشند. این دستنامه دربردارنده کارگاه‌هایی برای آموزش ارزش‌های زندگی به نوجوانان است.

در این دستنامه به این شش ارزش پرداخته می‌شود : صلح، احترام به یکدیگر، خشنودی و شادی، عشق و دوستی، مدارا و همکاری.

دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی به نوجوانان

تمرکز اصلی این دستنامه بر روی آموزش مفهوم صلح و ارزش‌های دیگر مرتبط با آن است. در راستای این هدف، فعالیت‌های مختلفی به مربیان پیشنهاد شده‌است. بخشی از این دستنامه به بلندخوانی چند کتاب و گفت‌وگو درباره‌ی این کتاب‌ها مربوط می‌شود. نوجوانان با گفت‌وگو درباره‌ی صلح و دیگر ارزش‌های زندگی، عمیق‌تر با این مفاهیم آشنا می‌شوند و بلندخوانی بهترین راه برای ایجاد زمینه‌ی این گفت‌وگو است. در بخش دیگری از دستنامه، بازی‌هایی برای صلح، دوستی و همکاری معرفی شده‌است.

با فعالیت‌های دستنامه‌ی آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوان ، آن‌ها در کنار گفت‌وگو درباره‌ی کتاب‌های مختلف و فعالیت‌های متنوع، با اولویت‌بندی ارزش‌ها و اهمیت تفاوت‌های فردی آشنا می‌شوند، با شناخت ویژگی‌های مثبت خود عزت نفس به دست می‌آورند و مدارا و ارتباط با دیگران را تمرین می‌کنند.

در بخشی از این راهنما می‌خوانید:

داستان نویسی گروهی

هدف ها:

شناسایی ویژگی‌های مثبت هر فرد، افزایش احساسات مثبت با گرفتن و فرستادن پیام‌های مثبت، به وجود آوردن اعتماد به نفس و تقویت عزت نفس، شناخت تفاوت‌های فردی افراد

روش کار:

بچه‌ها را به گروه‌های ۳ تا ۶ نفره تقسیم کنید. گروه‌ها را ازهم جدا کنید تا نتوانند صدای یکدیگر را بشنوند. به هر گروه کاغذ و خودکار بدهید. در هر گروه یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب کنید که به گروه‌های دیگر برود و نام تمام اعضای آن گروه‌ها را یادداشت کند. از هر گروه بخواهید داستانی بنویسد و…

2 پاسخ
  1. آرزو احمدی گفته:

    سلام..چطور میشه دستنامه‌ی ارزش زندگی به نوجوانان رو تهیه کرد.؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *