دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی: پیش‌دبستان و سال اول دبستان

دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی: پیش‌دبستان و سال اول دبستان

صلح و دوستی، همکاری، احترام به دیگران و مدارا را به کودکان آموزش دهیم

در سراسر جهان، دوازده ارزش کلیدی شخصی و اجتماعی یکسان وجود دارد:

صلح، احترام به یکدیگر، خشنودی یا شادی، عشق و دوستی، آزادی، مسئولیت، درستکاری، مدارا، سادگی، همکاری . فروتنی و یگانگی.

اگر چه ارزش‌ها از سوی والدین و جامعه به کودکان و نوجوانان منتقل می‌شوند، مربیان می‌توانند نقش مهمی در آموزش ارزش‌های زندگی به آن‌ها داشته باشند. این دستنامه دربردارنده کارگاه‌هایی برای آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان پیش از دبستان و سال اول دبستان است.

در این دستنامه به این شش ارزش پرداخته می‌شود : صلح، احترام به یکدیگر، خشنودی و شادی، عشق و دوستی، مدارا و همکاری.

دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی

تمرکز اصلی این دستنامه بر روی آموزش مفهوم صلح و ارزش‌های دیگر مرتبط با آن است. در راستای این هدف، فعالیت‌های مختلفی به مربیان پیشنهاد شده‌است. بخشی از این دستنامه به بلندخوانی چند کتاب و گفت‌وگو درباره‌ی این کتاب‌ها مربوط می‌شود. کودکان با گفت‌وگو درباره‌ی صلح و دیگر ارزش‌های زندگی، عمیق‌تر با این مفاهیم آشنا می‌شوند و بلندخوانی بهترین راه برای ایجاد زمینه‌ی این گفت‌وگو است. در بخش دیگری از دستنامه، بازی‌هایی برای صلح، دوستی و همکاری معرفی شده‌است.

با فعالیت‌های دستنامه‌ی آموزش مهارت‌های زندگی برای کودکان پیش‌دبستان و اول دبستان، کودکان در کنار گفت‌وگو درباره‌ی کتاب‌های مختلف و انجام فعالیت‌های متنوع، مفهوم دوستی را بهتر می‌شناسند، با احساس‌ها و حالت‌های مختلف چهره آشنا می‌شوند و مهارت‌های ارتباطی و دوستی را تمرین می‌کنند. فعالیت‌های موجود در این بسته همچنین به کودکان کمک می‌کنند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، به خود ارزش بنهند و به دیگران احترام بگذارند.

در بخشی از این دستنامه می‌خوانید:

کتاب «قیافه های بامزه» از جمله کتاب‌هایی است که می‌توانید در آن حالت‌های احساسی گوناگون چهره‌ها را به کودکان نشان دهید و درباره شان گفت و گو کنید. از کودکان بخواهید به تصویرها نگاه کنند و به شما بگویند کودک در تصویر چه احساسی دارد. از آن ها بخواهید که همان احساس را در چهره ی خود نشان بدهند.

می‌توانید به کودکان سه سال به بالا پیشنهاد کنید که کودکی را در حالت‌های گوناگون نقاشی کنند. به شما بگویند چه احساسی دارد و چهره‌‌اش شبیه کدام یک از تصویرهاست. سپس، از آن ها بخواهید در آینه‌ی صفحه‌ی آخر کتاب یا هر آینه ی دیگری نگاه کنند و ببینند که حالت چهره شان به کدام تصویر نزدیک تر است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *