دستنامه‌ی آموزش محیط زیست به کودکان: پیش‌دبستان

دستنامه‌ی آموزش محیط زیست: کودکان پیش‌دبستان

عشق و آگاهی به محیط زیست را در کودکان خود پرورش دهیم

امروزه کودکان فرصت‌های اندکی برای نزدیک شدن به طبیعت دارند. کودکان با زندگی در شهرهای بزرگ هر روز از طبیعت دورتر می‌شوند. این دور شدن نه تنها آن‌ها را به سرنوشت محیط زیست بی‌تفاوت می‌کند، مهم‌تر از آن در رشد همه‌جانبه‌ی آن‌ها تاثیرات منفی بسیاری دارد. نزدیکی به طبیعت در رشد هوشی، احساسی، اجتماعی، روحی و حرکتی کودکان نقش مهمی بازی می کند. مربیان و خانواده‌ها می‌توانند نقش مهمی در نزدیک کردن کودکان به طبیعت و آموزش محیط زیست به آن‌ها داشته باشند.

دستنامه‌ی آموزش محیط زیست به کودکان پیش‌دبستان

این دستنامه به شما کمک می‌کند تا برنامه‌هایی برای نزدیک‌تر کردن کودکان به طبیعت تدارک ببینید. کتاب‌هایی در این دستنامه به شما معرفی شده است که می‌توانید با سهیم شدن آن‌ها با کودکان، عشق و آگاهی به طبیعت را در آن‌ها پرورش دهید. همچنین فعالیت‌های پیشنهادی در پیوند با کتاب یا فعالیت‌های مستقلی که در این دستنامه آمده است، کودکان را به طبیعت و پدیده‌های طبیعی علاقمندتر می‌کند.

با کتاب‌ها و فعالیت‌های معرفی شده در این دستنامه، کودکان پیش‌دبستان با راه‌های حفاظت از محیط زیست، مراحل کاشت و رشد گیاهان، سودمندی‌های گیاهان و جانوران برای انسان‌ها و مسئولیت ما در برابر آن‌ها آشنا می‌شوند و پیوند نزدیک‌تری با طبیعت برقرار می‌کنند.

در بخشی از این راهنما می‌خوانید:

پس از خواندن و گفت‌وگو، با مواد دورریز مانند قوطی‌های کنسرو، یا جعبه‌های مقوایی کوچک و بطری‌های آب همانند هاپو برای پرندگان ظرف غذا بسازید.

آنچه که نیاز دارید:

  • قوطی کنسرو
  • رنگ و قلم مو
  • شاخه‌ی درخت یا چوب بستنی
  • روبان یا نخ کلفت
  • چسب
  • سیم نازک
  • دانه برای پرندگان

به کودکان کمک کنید تا شاخه یا تکه چوب را همانند تصویر زیر به قوطی بچسبانند و سپس بیرون و درون قوطی کنسرو و چوب را به دلخواه رنگ کنند.
پس از خشک شدن رنگ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *