دستنامه‌ی آموزش محیط زیست به کودکان: دبستان

با من بخوان

کودکانی دوست‌دار محیط زیست پرورش بدهیم

از آن جا که امروزه انسان با بحران‌های زیست‌محیطی بسیاری روبه‌روست، آموزش محیط زیست به کودکان دبستان و نزدیک تر کردن آن‌ها به طبیعت یکی از حیاتی‌ترین وظایف خانواده‌ها و آموزشگران و مربیان است. همه‌ی کودکان نسبت به طبیعت کنجکاو هستند، دوست دارند درباره‌ی پیرامون خود بیشتر بدانند و از کشف بیشتر طبیعت لذت ببرند.

مادرها و پدرها و مربیان باید به این کنجکاوی کودکان نسبت به طبیعت به ویژه زندگی گیاهان و جانوران پاسخ مثبت بدهند. با تشویق کودکان به کشف پدیده‌های طبیعی و خواندن کتاب درباره‌ی طبیعت و ارزش‌های آن کودکان روز به روز نسبت به زندگی طبیعی و نگه‌داری از زمین آگاه‌تر و حساس‌تر می‌شوند.

دستنامه‌ی آموزش محیط زیست به کودکان دبستان

هدف از این دستنامه این است که به خانواده‌ها و مربیان کمک شود تا با کتابخوانی و فعالیت‌های در پیوند، کودکان دبستانی را با موجودات زنده و پدیده‌های طبیعی آشنا کنند و تلاش کنند که آن‌ها را نسبت به حفظ محیط زیست حساس‌تر سازند.

با کتاب‌ها و فعالیت‌های معرفی شده در این دستنامه، کودکان دبستانی جانوران گوناگون، و نیازها،  ویژگی‌هایشان و مفهوم زیستگاه، را می‌شناسند. همچنین در خلال این فعالیت‌ها و کتاب‌ها می‌توان کودکان را با بازیافت، صرفه‌جویی در منابع طبیعی و زیان‌های شکار بی‌رویه آشنا کرد و حس مسئولیت در برابر محیط زیست را در آن‌ها تقویت کرد.

در بخشی از این راهنما می‌خوانید:

اجرای نمایش انگشت جادویی

کودکان را گروه‌بندی کنید و وسایل لازم را در اختیار هر گروه بگذارید. از اعضای هر گروه بخواهید یک نفر را به مشورت خود انتخاب کنند. آنگاه انگشت شست او را به هر شکلی که می‌خواهند با استفاده از وسایلی که در اختیار دارند، به شکل انگشت جادویی درآورند. بعد نمایشی ترتیب دهند و نشان بدهند که چگونه می‌توانند با انگشت جادویی به آنچه به نامشان افتاده (آب یا هوا و…) کمک کنند و با آلوده‌کنندگان یا نابودکنندگان آن‌ها به مبارزه بپردازند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *