راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «تق تق ماا، گاوهایی که تایپ می‌کنند»

راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «تق تق ماا، گاوهایی که تایپ می‌کنند»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «تق تق ماا، گاوهایی که تایپ می‌کنند»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه‌ی «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتب برگزیده از سوی کارشناسان موسسه و شورای کتاب کودک را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه‌ی چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «تق تق ماا، گاوهایی که تایپ می‌کنند»:

نویسنده: دورین کرونین. تصویرگر: بتسی لویین. مترجم: اکرم حسن. تهران: آفرینگان.

گروه سنی: ۷-۹ سال

معرفی کتاب:

از وقتی که گاوهای براونِ کشاورز یک ماشین تایپ قدیمی در طویله پیدا کرده‌اند، دیگر شیر نمی‌دهند و از براون پتوی برقی می‌خواهند. پس از مدتی، مرغ‌ها نیز از دادن تخم‌مرغ خودداری می‌کنند و به گاوها می‌پیوندند. براون برای حل مشکلش با میانجیگری اردک به مذاکره با گاوها و مرغ‌ها می‌پردازد تا در نهایت به توافق برسند. اما اکنون اردک‌ها ماشین تایپ را به دست آورده‌اند… در این داستان بامزه، کودکان با راه‌های دستیابی مصالحه‌جویانه به خواسته‌ها و لذت رسیدن به تفاهم از طریق گفت‌وگو آشنا می‌شوند. کتاب با داستان و زبانی ساده به بچه‌ها نشان می‌دهد که چگونه آگاهی، سواد و تلاش برای تحقق خواسته‌ها بر دیگران تاثیر می‌گذارد و چطور از جمعی به جمع دیگر سرایت می‌کند.

درباره‌ی دفترچه‌ی راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «تق تق ماا، گاوهایی که تایپ می‌کنند»:

این راهنما شامل فعالیت‌هایی برای قبل، بعد و هنگام بلندخوانی این کتاب است. پیش از بلندخوانی، کودکان در فعالیتی با حیوانات مختلف در مزرعه آشنا می‌شوند و مهارت نوشتاری آن‌ها تقویت می‌شود. همچنین کودکان واژگان جدید به کار رفته در این داستان را با روشی جالب خواهند آموخت. پس از بلندخوانی، کودکان با انجام فعالیت‌های متنوع راه‌های بیان مناسب خواسته‌هایشان و مشورت و همفکری برای یافتن راه حل را تمرین خواهند کرد. بخشی از این راهنما نیز به فعالیتی هنری برای تقویت مهارت دست‌ورزی در کودکان اختصاص یافته است.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

پیش از آغاز بازی به آن‌ها توضیح دهید که در این بازی آن‌ها با یک مشکل فرضی روبه‌رو می‌شوند و باید تلاش کنند مشکلشان را به بهترین روش حل کنند. گروه اول بچه‌های همین کلاس هستند که یک کتابخانه‌ی کلاسی دارند و هر هفته زمانی را صرف خواندن کتاب‌ها می‌کنند. گروه دوم دانش‌آموزان کلاس دیگری هستند که از این امکانات بی‌بهره‌اند و تصمیم گرفته‌اند کتاب‌های دانش‌آموزان این کلاس را از آن‌ها بگیرند. روی تخته، نامه‌ی زیر را از طرف دانش‌آموزان کلاس دیگر بنویسید:

سلام بچه‌ها

امروز از آبخوری خبری نیست، مگر این که همه‌ی کتاب‌هایتان را به ما بدهید.

با احترام،

بچه‌های کلاس بغلی

با ادامه‌ی این فعالیت و دیگر فعالیت‌ها در دفترچه راهنمای فعالیت‌های کتاب تق تق ماا، گاوهایی که تایپ می‌کنند آشنا خواهید شد.


دانلود دستنامه  کتاب «تق تق ماا، گاوهایی که تایپ می‌کنند»

دانلود (PDF , HandBook_ReadWithMe_Tegh_tegh_maa.pdf)



لینک خرید کتاب «تق تق ماا، گاوهایی که تایپ می‌کنند» از سایت هدهد

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *