راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «رفتم به باغی»

راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «رفتم به باغی»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «رفتم به باغی»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه و شورای کتاب کودک را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «رفتم به باغی»:

نویسنده: محمدهادی محمدی. تصویرگر: پرستو حقی. تهران: انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.

گروه سنی: ۳-۶ و ۷-۹ سال

معرفی کتاب:

چهار کودک برای گردش به باغی می‌روند و با کلاغ و جوجه‌هایش، گربه‌ها و الاغ باغبان دوست می‌شوند. وقتی که مشغول خوردن غذا هستند، دیوی که زیر زمین زندگی می‌کند از راه می‌رسد، ولی الاغ دیو را فراری می‌دهد. پس از آن کودکان به باغبان کمک می‌کنند. این کتاب، بازآفرینی یک متل قدیمی است که برای کودکان امروز مناسب‌سازی شده است. متل‌ها به دلیل آهنگین بودن و تکرار کنش‌ها در ذهن ماندگاری دارند و به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند. ترانه-متل‌های ایرانی می‌توانند از راه زبان، کودک گذشته را به کودک امروز پیوند دهند.

درباره‌ی دفترچه‌ی راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «رفتم به باغی»:

این راهنما شامل فعالیت‌ها و نکاتی است که در بلندخوانی این کتاب به کار می‌آیند. این فعالیت‌ها موجب تقویت مهارت بیان، سواد دیداری و مهارت‌های دست‌ورزی کودکان می‌شوند، توجه آن‌ها را به محیط‌‌ زیست جلب می‌کنند و آن‌ها را از طریق یک آزمایش با علم شیمی آشنا می‌کنند.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

هدف: تقویت سواد دیداری کودکان

تصاویر کتاب جزئیات زیادی دارند، هنگام بلندخوانی و پس از آن به کودکان زمان بدهید تا تصاویر را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند. تصاویر این کتاب به طور موازی با متن داستان پیوسته‌اند و ماجراهای جالبی در خود پنهان دارند. توجه کودکان را به این داستان‌ها جلب کنید: مثلا باغبان در حال انجام چه کاری است؟ چه وسایلی در تصویر می‌بینند؟ در لانه‌ی کلاغ چه چیزهایی هست و چرا؟ دیو چه می‌کند و…

در پایان از کودکان بپرسید که آیا پایان دیگری هم برای داستان می‌توان تصور کرد؟



لینک دانلود دستنامه‌ی کتاب رفتم به باغی

دانلود (PDF , HandBook_ReadWithMe_raftam_ba_baghi.pdf)



لینک خرید کتاب «رفتم به باغی» در سایت هدهد



0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *