راه‌اندازی موزه‌ی کودکی در کتابخانه‌های کودک‌ محور «با من بخوان»

موزه کودکی

یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی فرهنگی هر جامعه‌ای، توجه ژرف به تاریخ و میراث فرهنگی آن است و کتابخانه – موزه‌ها مکانی مناسب برای آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگ بومی است.

گروه «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، از سال جاری با هدف آشناسازی کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگ بومی، اقدام به راه‌اندازی بخش موزه کودکی در کنار کتابخانه‌‌های کودک‌محور برنامه «با من بخوان» می‌کند.
🔹
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان بر پایه‌ بیش از شش سال تجربه‌ کتاب‌خوانی در مناطق محروم و برپایی کتابخانه‌های کوچک کلاسی در آموزشگاه‌ها و همچنین تجهیز و راه‌اندازی چند کتابخانه در شهر‌ها و روستاهای گوناگون ایران، از سال ۱۳۹۶ در برنامه‌ای ویژه با عنوان «کتابخانه‌های کودک‌محور با من بخوان» به تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه‌ها می‌پردازد.
🔹
در طرح «کتابخانه‌های کودک‌محور با من بخوان» موزه‌‌ی کودکی نیز در کنار بعضی از کتابخانه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. موزه‌های کودکی بر پایه نمایشگاه ترویج خواندن و تجربه حاصل از برگزاری ۱۵ نمایشگاه – موزه تاریخ فرهنگ کودکی در نقاط مختلف کشور، در کنار این کتابخانه‌های کودک محور برگزار خواهد شد.
🔹
امروزه در آموزش‌وپرورش کشورهای پیشرفته، «آموزش موزه‌ای» در کنار «آموزش کتابخانه‌ای» یکی از رویکردها و گونه‌های مهم آموزش به کودکان به شمار می‌آید. آموزش موزه‌ای بر پایه آموزش تعاملی و مشارکتی کودکان در فضای موزه‌ها است. اما همیشه همه‌ی کودکان ما به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک شانس حضور در موزه‌ها را ندارند و اگر هم داشته باشند شمار اقلام و اسناد موزه‌ای که آن‌ها را با گذشته منطقه خود و زادگاهشان پیوند دهد، اندک است.
🔹
کتابخانه – موزه‌های برنامه «با من بخوان» با هدف آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با میراث ملموس و ناملموس زادگاه آن‌ها شکل خواهد گرفت، تا در آینده این کودکان بتوانند راهنمایان و سفیران فرهنگی خوبی برای منطقه خود باشند و فضایی باشد برای گردشگران کودک و نوجوان و بزرگ‌سال که با فرهنگ کودکی در مناطق گوناگون آشنا شوند. مخاطبان بخش موزه این گونه کتابخانه- موزه‌ها را کودکان و نوجوان از ۴ تا ۱۶ سال و بزرگسالان در قالب گروه‌های خانوادگی، دانش آموزی (بومی- کشوری)، پژوهشگران، گردشگران (داخلی- خارجی) تشکیل می‌دهند.
🔹
برنامه «با من بخوان» در نخستین گام با مشارکت دو پشتیبان مالی و معنوی، در تابستان و پاییز امسال در دو شهر معلم‌کلایه و خوانسار، دو کتابخانه – موزه این برنامه را راه‌اندازی خواهد کرد. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان بر آن است تا در زمانی کوتاه، در کنار تمامی کتابخانه‌های کودک محور برنامه با من بخوان، موزه‌های کودکی نیز شکل گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *