, , , ,

گزارشی از اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» در مدرسه مهر و ماه کرانی

گزارشی از اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» در مدرسه مهر و ماه کرانی

آنچه می‌خوانید گزارشی از اجرای برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» در دو مقطع پیش‌دبستان و دبستان مدرسه مهر و ماه کرانی در شهر اوز استان فارس است که از ابتدای سال تحصیلی ۹۶-۹۷ با پی‌گیری و علاقه مسئولان و مدیران این مدرسه به‌طور رسمی به این برنامه پیوسته است.

بلندخوانی

به این ترتیب در این سال تحصیلی، ۹ کلاس در مقطع پیش‌دبستان تا ششم دبستان و در مجموع نزدیک به ۱۵۰ کودک تحت پوشش برنامه‌ «با من بخوان» قرار گرفتند. در حال حاضر ۹ مربی و آموزگار آموزش‌دیده‌ این مدرسه، نشست‌های بلندخوانی و برنامه‌های آموزش‌ خلاق سواد پایه را در کلاس‌های این مدرسه اجرا می‌کنند و فعالیت‌های در پیوند با آن را با دانش‌آموزان سهیم می‌شوند.

 

مهر و ماه کرانی

در آغاز سال تحصیلی، مسئولان مدرسه مهر و ماه کرانی در مشورت با موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، اقدام به تهیه ۱۴۸ عنوان و در مجموع ۴۸۴ جلد کتاب باکیفیت به همراه نزدیک به ۹۰ جلد دستنامه راهنما و همچنین بیش از ۵۰۰ جلد بسته فعالیت در پیوند با کتابخوانی کردند تا فضای کلاس‌ها و کتابخانه مدرسه را غنای بیش‌تری بخشند.

 

کتاب چه و چه و چه

تاکنون دو دوره از کارگاه‌های «با من بخوان» در تاریخ‌های شهریور و آبان‌ماه ۱۳۹۶ برای مربیان و آموزگاران این مرکز برگزار شده است. در این کارگاه‌ها ۲۳ نفر از مربیان و آموزگاران منطقه‌ی اوز شرکت داشتند و مهارت‌های خود را در جهت آموزش خلاق کودکان تقویت کردند.

کارگاه‌های اجراشده «با من بخوان» در مدرسه مهر و ماه کرانی

  • مجموعه‌ کارگاه‌های سواد پایه شامل: آواورزی و الفباورزی، فارسی‌آموز، ریاضی‌آموز لولوپی و واژه‌نامه چیستانی؛
  • کارگاه شناخت ادبیات کودک و کتاب‌های باکیفیت؛
  • کارگاه بلندخوانی؛
  • کارگاه عناصر داستان؛
  • کارگاه تصویر در کتاب‌های کودکان؛
  • کارگاه هنر و نمایش در پیوند با کتابخوانی.

همچنین افتتاح کتابخانه توران بانو به یاد بانو توران میرهادی و دعوت از نویسندگان کودک و نوجوان برای حضور در جمع دانش‌آموزان در هفته کتابخوانی از دیگر فعالیت‌های مدرسه مهر و ماه کرانی در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است.

 

کتابخانه توران بانو

در ادامه گزارشی تصویری از برگزاری نشست‌های بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن را در این مدرسه ببینید:

 

کتاب المر

 

مدرسه مهر و ماه کرانی

 

بلندخوانی کتاب المر

بلند خوانی کتاب «المر»

بر اساس گزارش یکی از مربیان این مدرسه، پیش از خواندن کتاب برای کودکان از تفاوت‌ها و شباهت‌های موجودات و همچنین مفهوم الگو صحبت شد و هنگام خواندن کتاب پوشش قصه‌گو به سبک المر، شخصیت اصلی داستان، رنگارنگ بود. پس از خواندن بلندخوانی کتاب، کودکان به‌عنوان فعالیت پس از بلندخوانی به رنگ‌آمیزی المر پرداختند. (معرفی کتاب المر – خرید کتاب المر)

 

بوسه هایی برای بابا

مدرسه مهر و ماه

بلندخوانی کتاب «بوسه‌هایی برای بابا»

در پایان بلندخوانی این کتاب، کودکان درباره این موضوع گفت‌وگو می‌کردند که چه جور بوسه‌هایی می‌توانند به پدر و مادر خود بدهند. (معرفی کتاب بوسه‌هایی برای بابا – خرید کتاب بوسه‌هایی برای بابا)

 

غول مهربان صحرا

بلندخوانی کتاب «غول مهربان صحرا»

این کتاب درباره کاکتوس‌ها، مکان زندگی، شرایط نگهداری و زیست‌گاه آن‌ها روی کره جغرافیایی است. همراه با خواندن این کتاب، معلم با دانش‌آموزان به گفت‌وگو درباره فواید مهم سایر گیاهان و میوه‌های ایران پرداخت. (معرفی کتاب غول مهربان صحرا – خرید کتاب غول مهربان صحرا)

 

درخت خرما و بزی

افسانه درخت خرما و بزی

اجرای نمایش کتاب «افسانه درخت خرما و بزی»

مربی هنگام خواندن کتاب درباره افسانه کهن درخت آسوریک و همچنین سفالینه شهر سوخته صحبت کرد. سپس دانش‌آموزان به اجرای نمایش این کتاب به‌عنوان فعالیت پس از بلندخوانی پرداختند. (معرفی کتاب افسانه درخت خرما و بزی – خرید کتاب درخت خرما و بزی)

 

روباه قرمز سلام

بلندخوانی کتاب «روباه قرمز سلام»

هنگام بلندخوانی این کتاب و با انجام فعالیت‌های پس از آن، دانش‌آموزان با چرخه رنگ و رنگ‌های اصلی و فرعی، مکمل و مخالف، درست کردن اوریگامی روباه قرمز آشنا شدند و به بحث و گفت‌وگو درباره رنگ‌ها پرداختند. (معرفی کتاب روباه قرمز سلام – خرید کتاب روباه قرمز سلام)

 

گوزن مال من است

بلندخوانی کتاب «این گوزن مال من است» (معرفی کتاب – خرید کتاب)

مدرسه مهر و ماه کرانی

کتاب «چه و چه و چه یک بچه»

پیش از هر چیز مربی برای کودکان درباره زندگی خرگوش‌ها و روباه‌ها و خطراتی که زندگی خرگوش‌ها را تهدید می‌کند، صحبت کرد. هنگام بلندخوانی از عروسک‌های انگشتی روباه و خرگوش‌ها استفاده کرد و داستان را به‌صورت آهنگین برای کودکان خواند. درنهایت با هدف تقویت دست‌ورزی، کودکان کاردستی بچه خرگوش‌ها و هویج و لانه خرگوش‌ها را درست کردند. (معرفی کتاب چه و چه و چه یک بچه – خرید کتاب چه و چه و چه یک بچه)

 

مرغ سرخ پاکوتاه

فعالیت کتاب مرغ سرخ پاکوتاه

معالیت کتاب مرغ سرخ

فعالیت‌های پس از بلندخوانی کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه» (معرفی کتاب – خرید کتاب)

خانه درختی

بلندخوانی کتاب

بلندخوانی کتاب «خانه درختی ۱۳ طبقه» (معرفی کتاب – خرید کتاب)

 

کتابخانه توران بانو

حضور مستمر مادران و کودکان در کتابخانه توران بانو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *