فعالیت: الفباورزی/ واک «ی»

ابتدا، یابو را برای چیستان انتخاب کردیم و در مورد آن به بچه­‌ها توضیح دادیم، پاسخ آن­‌ها به چیستان، الاغ بود. بعد عکس یابو را به بچه­‌ها نشان دادیم، امیرحسین گفت: این‌که شبیه الاغ است. سپس، همگی دستمان را بر روی گلویمان گذاشتیم و واک «ی» را ادا کردیم و بعد در مورد خاموش بودن و یا گویا بودن آن صحبت کردیم، پس از آن، چیستان­‌های زیادی در مورد واک «ی» مطرح کردیم و شعر آن را خواندیم، در آخر، با همراهی بچه­‌ها نمایشی اجرا کردیم.


فعالیت: الفباورزی/ واک «س» / ساعت مچی

دو ماه پیش، واک «س» را به بچه­ها آموزش و فعالیت آن که ساخت ساعت دیواری بود را انجام دادیم، اما با گذشت این زمان، بچه­‌ها اصرار به ساخت ساعت مچی داشتند و به همین دلیل این فعالیت را بار دیگر انجام دادیم.

وسایل مورد نیاز: مقوای رنگی، چسب، قیچی، نخ ضخیم یا کاموا و گیره­‌ی دو پایه

ابتدا، با بچه­‌ها دور یک میز نشستیم و با یکدیگر در مورد اجزای ساعت صحبت کردیم. هیوا پرسید: عقربه­‌های ساعت چطوری حرکت می کند؟، طاها نیز آوای ساعت را تکرار می­کرد (تیک تاک). بعد از توضیح در مورد نحوه­‌ی کار ساعت، به هر یک از بچه­‌ها یک برگ مقوای رنگی دادیم تا صفحه­‌ی ساعت را درست کند. بچه­‌ها از اسباب­‌بازی­‌های کلاس که به شکل دایره بودند، به عنوان الگو برای صفحه­‌ی ساعت استفاده کردند. سپس، یک نوار باریک از مقوا را به شکل بند ساعت بریدند. محمدجواد برای بند ساعتش از کاموای ضخیم استفاده کرد. بعد از بریدن عقربه­‌های ساعت، آن­‌ها را با استفاده از گیره­‌ی دو پایه به ساعت وصل کردند. در انتها، اعداد را روی صفحه­‌ی ساعت نوشتند و بندهای ساعت خود را با استفاده از کاغذهای رنگی تزیین کردند.

مربیان: آزاده، سایه و مهناز