پیش از بلندخوانی:

روز سیزده فروردین ماه مصادف با روز بزرگداشت طبیعت، بعد از گشت‌و‌گذار در سواحل زیبای قشم، تصمیم گرفتیم با نزدیک شدن به روز جهانی کتاب کودک به سمت بندرعباس حرکت کنیم و بلندخوانی داشته باشیم. در راه به چادرهای عشایری برخوردیم که کودکانشان پابرهنه به طرف‌ام آمدند. خانمی برایمان زیراندازی پهن کرد. کودکان گرسنه بودند و هیچ‌کدام به مدرسه نرفته بودند. بلاخره، آن‌ها را قانع کردیم تا برایشان کتاب بخوانیم. سپس، کتاب «نقطه» را برایشان بلندخوانی کردیم.

پس از بلندخوانی:

بعد، پاستل و کاغذ در اختیارشان قرار دادیم و از آن‌ها خواستیم تا مانند شخصیت اصلی کتاب «نقطه» نقطه‌ای بکشند و نقاشی‌های خود را به درخت آویزان کنند و به این ترتیب نمایشگاه نقاشی برپا کردیم.

در بلندخوانی بعدی، کتاب «دست برای زدن نیست» را انتخاب کردیم. در حین بلندخوانی از کودکان خواستیم تا دست‌های خود را بالا بگیرند. در این میان، متوجه دختربچه‌ای شدیم که دو دستش از مچ قطع بود و از اینکه نمی‌توانست مانند دیگر کودکان دستش را بالا بگیرد و یا نقاشی کند گریه می‌کرد که برایمان بسیار ناراحت کننده بود، اما دوستانش برایمان تعریف کردند که چگونه به او در غذاخوردن و دیگر کارها کمک می‌کنند تا کمتر اذیت شود. در این مسیر، با دختران مینابی رو‌به‌رو شدیم که صنایع دستی خود را به نمایش گذاشته بودند.

مربی: مژده پلاشی

محل اجرا: منطقه عشایر بندرعباس