امروز کتاب قشنگ جم جمک برگ خزون را بلندخوانی و فعالیت‌های مربوط به آن انجام گرفت. چون واحد کاری پیش‌دبستان فصل پاییز بود، این کتاب برای کودکان خیلی عالی بود. قبل از خواندن جلد کتاب به بچه‌ها نشان داده شد و سؤال شد که به نظرشان این تصویر مربوط به چه چیزی هست. گفتند: پاییز و دلیل جوابشان را پرسیدم و گفتند که به خاطر ریزش برگ و تغییر رنگ برگ روی جلد . بعد مشخصات کتاب گفته شد. بعد از اتمام کتاب از بچه‌ها سؤال کردم نام شخصیت داستان چیست؟ که بچه‌ها گفتند: غوره خانم.

بعد حیواناتی که در مزرعه بود، تعداد تک‌تک حیوانات را، اینکه غوره خاتون در مزرعه از چه حیوانی شیر می‌دوشد؟ کدام حیوان برایش تخم‌مرغ می‌گذارد؟ صدای کدام حیوان مزرعه آوایش قوقولی قوقو هست و غیره پرسیدم. همچنین نحوه تشکیل انگور و نام درخت انگور به آن‌ها گفته شد. من برای به یادماندن بهتر برای آن‌ها غوره آورده و نشان داده و مزه آن را چشیدند. درکل این کتاب چند چیز را هم‌زمان به بچه‌ها یاد داد. بعد شخصیت‌های داستان را رنگ‌آمیزی کرده و دور بری کردن ولی متأسفانه نتوانستند به‌صورت نمایش اجرا کنند. شعر پاییز را هم خواندیم…

همچنین برگ‌های پاییز را هم که بچه‌ها جمع‌آوری کرده بودند را به‌صورت تابلو درآوردند.

محل اجرا: موسسه توانمندسازی مهروماه، فرحزاد، تهران

بیشتر بخوانید:

فعالیت قبل از خواندن:

کتاب جم جمک برگ خزون را بلندخوانی و فعالیت مربوط به کتاب انجام شد و من به خاطر فصل پاییز که در آن قرار داریم این کتاب را انتخاب کردم ابتداء راجع به تصویر کتاب از بچه‌ها سوال پرسیدم که چه چیزهایی می‌بینند که در پاسخ گفتند: یک دختر، درخت، جوجه اردک و گل و گفتم که چه رنگ‌هایی در تصویر می‌بینند که در پاسخ گفتند: قهویی، نارنجی، سبز، سفید و بعد اسم نویسنده و تصویرگر را معرفی کردم و از بچه‌ها پرسیدم که به چه کسی نویسنده و تصویرگر می‌گویند. در پاسخ گفتند: کسی که متن کتاب را می‌نویسد نویسنده گفته می‌شود و به کسی که نقاشی‌های کتاب را می‌کشد تصویرگر گفته می‌شود و شروع کردم به خواندن کتاب.

فعالیت حین بلند خوانی:

از بچه‌ها پرسیدم که در تصویر چه چیزهای می‌بینند که در پاسخ گفتند: اردک، گاو، گربه، پروانه، خانه، درخت انگور، جوجه و خروس و…

فعالیت بعد از بلندخوانی:

بعد از خواندن کتاب با بچه‌ها راجع به فصل پاییز گفت‌وگو کردیم از بچه‌ها پرسیدم که فصل پاییز فصل چندم سال است اول نام فصل‌های سال را باهم نام بردیم و گفتم: که فصل پاییز فصل سوم سال است و سه تا ماه دارد مهر آبان آذر که هرماه ۳۰روز است و از بچه‌ها پرسیدم که فکر می‌کنند در فصل پاییز چه اتفاقی می‌افتد در پاسخ گفتند: برگ‌های درخت می‌ریزد، هوا کمی سرد می‌شود، باد می‌وزد و پرسیدم که رنگ برگ درختان در این فصل چه رنگی می‌شود در پاسخ گفتند: زرد، قهوه‌ی، سبز، نارنجی و قرمز و بعد راجع به غوره گفت‌وگو کردیم. از آن‌ها پرسیدم که تا حالا غوره خوردند که بعضی از بچه‌ها گفتند: بلی مزه ترشی هم دارد و بعد راجع به سرشیر گفت‌وگو کردیم از بچه‌ها پرسیدم که آیا می‌دانند که به چه چیزی سرشیر می‌گویند؟ نمی‌دانستند و بعد برایشان توضیح دادم.

مربی: سمیرا رسولی

محل اجرا: مؤسسه توانمندسازی مهروماه، فرحزاد، تهران