متن فراخوان زهره قایینی به مناسبت هفته بلندخوانی

 

همراهان و همیاران عزیز،
دوست‌داران بهروزی کودکان،

شما را فرامی‌خوانیم که به حرکت همگانی بلندخوانی در دوم بهمن بپیوندید و تا هشتم بهمن‌ماه، هر روز دست‌کم ۱۵ دقیقه برای کودکان با صدای بلند کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان بخوانید. همچنین کودکان بزرگ‌تر را تشویق کنید که خود با صدای بلند برای کودکان همسال یا کوچک‌تر از خود کتاب بخوانند!

نامیدن یک روز و اختصاص یک هفته به بلندخوانی بسیار مهم است،

زیرا به باور کارشناسان و پژوهشگران حوزه سواد و آموزش خواندن در سراسر جهان، بلندخوانی تنها و موثرترین روش ترویج خواندن کتاب های ادبی  است.

هم‌اکنون شماری از کشورهای جهان روزی را در سال به بلندخوانی اختصاص داده‌اند تا در آن روز، با همگان درباره اهمیت بلندخوانی سخن گویند.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که خود در قالب برنامه «با من بخوان» سال‌هاست با به‌کارگیری روش بلندخوانی، تاثیر شگرف آن را بر روان‌خوانی و درک مطلب کودکان زیر پوشش برنامه تجربه کرده است، به همگان پیشنهاد می‌کند که دوم بهمن‌ماه، سالروز تولد کتابک، تنها پایگاه مجازی ترویج کتابخوانی در ایران، روز بلندخوانی نامیده شود.

شما را فرامی‌خوانیم، در طول هفته بلندخوانی، در هر کجا هستید، در کلاس درس یا خانه، شیرخوارگاه یا پرورشگاه، بیمارستان یا مطب پزشک، برای کودکان و نوجوانان کتاب بخوانید.

والدین، کتابداران، ترویجگران، آموزگاران، مربیان، کودکان و نوجوانان،

شما را فرا می‌خوانیم که در این روز به ما بپیوندید و ۱۵ دقیقه با صدای بلند کتاب‌هایی از ادبیات کودک و نوجوان بخوانید و چنین روزی را به یک روز فراگیر و ملی بدل کنید. روزی که جادوی واژگان در رد و بدل‌های کلامی به‌نمایش گذاشته شود و همگان باور کنند که با سهیم شدن در واژگان می‌توانند دنیا را دگرگون کنند.

 

زهره قایینی، سرپرست موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه «با من بخوان»

https://ketabak.org/gi3xg

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *