, ,

دومین همایش با من بخوان و جایزه جبار باغچه بان با موفقیت به کار خود پایان داد

دومین همایش دوسالانه «با من بخوان» و جایزه «جبار باغچه بان، همزاد سیمرغ» ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ همزمان با آغاز هفته کتاب برگزار شد.

دومین همایش دوسالانه «با من بخوان» با شعار «با من بخوان تا اوج پرواز» با حضور پشتیبانان و گروهی از فرهنگیان و علاقمندان و و اهدای جایزه «جبار باغچه بان، همزاد سیمرغ» به سیزده معلم برتر «با من بخوان» در تالار گنجینه کتابخانه ملی برگزار شد.

دومین همایش دوسالانه «با من بخوان» با نمایش کودکان خانه حمایتی آموزشی محمودآباد آغاز شد. سپس زهره قایینی سرپرست برنامه «با من بخوان» ضمن خوش آمدگویی به شرکت‌کنندگان، از ریاست محترم کتابخانه ملی و همکاران ایشان و جناب سیدآبادی به سبب مکانی که به این همایش اختصاص داده بودند، شرکت عمران آذرستان پشتیبان این همایش و جایزه جبار باغچه بان و خانواده مافی بانیان «خانه با من بخوان و آموزش خلاق» به سبب حمایت‌های همیشگی‌شان سپاس‌گزاری کرد. قایینی در سخنانش به ویژگی‌های برنامه با من بخوان یعنی «روشمند بودن» و «داشتن نگرش سیستمی» اشاره کرد. و در بخشی از سخنانش گفت: «چند دهه‌ای است که توجه شماری از صاحب‌نظران و کارشناسان آموزش به اصطلاح «سواد شکوفایی» Emergent Literacy جلب شده است. سواد شکوفایی مجموعه مهارت‌هایی است که کودک از بدو تولد تا زمان ورود به مدرسه که آموزش رسمی آغاز می‌شود، فرا می‌گیرد و نقش مهم و تعیین کننده‌ای در مهارت‌های پیچیده‌تر سواد یعنی خواندن و نوشتن دارد. در برنامه «با من بخوان» به این موضوع مهم توجه شده است و به خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های کم‌برخوردار و همچنین پرستاران و مربیان شیرخوارگاه‌ها یاری می‌رساند که خواندن با کودک را از دوره نوزادی و نوپایی او آغاز کنند.»

قایینی موفقیت برنامه با من بخوان را مدیون تلاش همه افراد درگیر با من بخوان دانست. او گفت: «در برنامه با من بخوان، برنامه‌ریز همان قدر اهمیت دارد که پشتیبان. آموزشگر همان قدر مهم است که آموزگاران و مربیان مناطق و مراکز. مربیان همان قدر اهمیت دارند که کودکان. همه در کنار هم معنا می‌شوند. هیچکدام از این اجزا و عناصر بدون دیگری معنایی ندارد.»

سپس خانواده بزرگ با من بخوان در یک کلیپ تصویری به همگان معرفی و بعد از آن فیلم زیبایی با عنوان «آوای خواندن خشت» ساخته شهریار سپهری، پخش شد. این فیلم درباره انجمن حمایتی آموزشی محمودآباد شهر ری است که برنامه «با من بخوان» سال‌هاست در آن جا اجرا می‌شود.

دیگر سخنران این برنامه مهندس توحید زورچنگ، رییس هیات مدیره شرکت عمران آذرستان و پشتیبان همایش و جایزه «جبار باغچه بان، همزاد سیمرغ» بود که درباره دلیل پشتیبانی این شرکت از برنامه «با من بخوان» و این جایزه صحبت کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: «امروزه ما رشدیه‌ها و باغچه بان‌های زمان خود را داریم که با تمام تلاش و توان، شبانه روزی تلاش می‌کنند و ما باید اینان را دریابیم و از همه مهمتر بشناسیم و حمایت کنیم. خطاب بنده به هم ردیفان خودم است. آیا نباید باغچه بان‌های امروزمان را حمایت کنیم؟ نباید کنارشان باشیم و تشویق‌شان کنیم؟ نباید درصدی از درآمد سالیانه خود را در اختیار این سازمان قرار دهیم؟ همت کنیم و با حمایت مالی خود و با استفاده از روابط و نفوذ خود پشتیبان‌های بیشتری برای موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه «با من بخوان» پیدا کنیم و کوشندگان این راه را بدین وسیله حمایت کنیم و قدردان باشیم.»

در ادامه دومین همایش دوسالانه «با من بخوان» امیر علی رمضانی، یکی از نوجوانان فعال خانه حمایتی آموزشی محمودآباد، بخش‌هایی از کتاب «پرنده قرمز» نوشته آسترید لیندگرن را برای حضار بلندخوانی کرد.

سپس پیام کاترین پاترسون نویسنده برجسته امریکایی و پشتیبان معنوی برنامه با من بخوان خوانده شد. او در پیامی که خطاب به آموزگاران و کتابداران برنامه «با من بخوان» فرستاده است می‌نویسد: «امیدوارم دریابید که شما تنها به کودکان خواندن و نوشتن نمی‌آموزید، شما در این دنیای پرآشوب امروز بانیان صلح هستید.» (پیام کامل را در این جا بخوانید)

ثریا قزل ایاغ، کارشناس برجسته ادبیات کودکان و استاد پیشین رشته کتابداری دانشگاه تهران، دیگر سخنران دومین همایش دوسالانه «با من بخوان» بود. او درباره داریوش حقیقی طلب، یکی از نخستین کسانی که کتاب را به دست کودکان در روستاهای دورافتاده و محروم رساند صحبت کرد؛ کسی که دانش‌آموخته جامعه‌شناسی و علوم تغذیه بود اما وقتی دید که کودکان روستاهای خراسان از کتاب محروم هستند تصمیم گرفت که برای آن‌ها کتاب تهیه کند و سرانجام با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نخستین کتابخانه سیار روستایی که به طاووس معروف بود را راه‌اندازی کرد. قزل ایاغ با اشاره به این که این کار تنها با عشق به کودکان امکان‌پذیر بود برای داریوش حقیقت طلب که چند سالی است در کما به سر می برد، آرزوی سلامتی کرد.

برنامه با اجرای نمایش آرش کماندار بر اساس کتابی با همین عنوان نوشته محمدهادی محمدی ادامه پیدا کرد. پیش از اجرای نمایش، سهیلا فلاح پور، کارشناس نمایش و ادبیات نمایشی و آموزشگر نمایش و هنر برنامه «با من بخوان» که نزدیک به سه سال است نوجوانان عضو کتابخانه انجمن حمایتی آموزشی محمود آباد را آموزش می‌دهد، درباره روند طولانی کار آموزش و همچنین تلاش و پیگیری این نوجوانان سخن گفت.

آنگاه پیام پاتریشیا آلدانا، رئیس صندوق کودکان در بحران در دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، رییس پیشین این دفتر و رییس هیت داوران جایزه هانس کریستین اندرسن در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ و یکی دیگر از پشتیبانان معنوی برنامه با من بخوان خوانده شد. در بخشی از پیام او آمده بود: «به نظر می‌رسد کاری که شما انجام می‌دهید یکی از بهترین کارهایی باشد که در سطح جهان برای کودکان انجام می‌پذیرد. شما به آن‌ها فرصتی برای زندگی کردن می‌دهید، یک زندگی غنی و سرشار که در آن فرصت انتخاب کردن دارند که در آن می‌توانند به دیگران یاری برسانند.» (پیام کامل را در این جا بخوانید)

در ادامه دومین همایش دوسالانه «با من بخوان» فیلم «من اینجا از چیزی نمی‌ترسم» ساخته نیما کزازی پخش شد که فعالیت‌های برنامه «با من بخوان» برای کودکان زلزله‌زده کرمانشاه را به تصویر می‌کشید.

سپس علی مرتضوی فومنی، پژوهشگر گروه مطالعات آموزشی انجمن مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از اعضای گروه آموزش با من بخوان سخنرانی با نام «نامه‌ای از ایران به پائولو، معلمی در آمریکای لاتین» ارائه کرد که شرحی بود از رنج‌ها و مشکلاتی که حسن رشدیه‌ها و صمد بهرنگی‌ها و محمد بهمن بیگی‌ها و جبار باغچه بان‌ها در راه آموزش کودکان این مرز و و بوم کشیده‌اند.

در ادامه کلیپی از کتابخانه کودک و نوجوان صدرالواعظین ساخته بابایی و فیلمی از کتابخانه کارخانه سازورسازه آذرستان به نام «پولاد، با من بخوان!» ساخته نیما کزازی پخش شد. کتابخانه صدرالواعظین یکی از کتابخانه‌های کودک‌محور برنامه «با من بخوان» است که به همت شرکت عمران آذرستان در خوانسار راه‌اندازی شده و یکی از کتابخانه‌های کم نظیر و الگوی نه تنها در ایران که شاید در منطقه است.

در ادامه جلیل بریجی از معلمان برنده دوره اول جایزه «جبار باغچه بان، همزاد سیمرغ» و سفیر «با من بخوان» در میان عشایر زاهدان، در قالب متنی شعرگونه از موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و پشتیبانان برنامه «با من بخوان» تشکر کرد. سپس ایوب دهواری، رئیس آموزش و پرورش منطقه سراوان مجریان برنامه «با من بخوان» و پشتیبانان برنامه را سپاس گفت: «بنده به عنوان یکی از اعضا کوچک برنامه «با من بخوان» نه به عنوان یک مسئول آمده‌ام تشکر کنم از همه اندیشه‌سازان که دل در گروه هموطنان‌شان در دورترین نقطه کشور دارند. من از دورترین نقطه کشور شهر سراوان، شهر نخل و آفتاب هستم. این‌جا جایی است که اگر بکاریم درو خواهیم کرد. قطعا برنامه «با من بخوان» در جهت اعتماد به نفس و توانمندی کودکان تاثیر داشته است. چون زبان مادری کودکان ما بلوچ است و اجرای این برنامه به الاخص در دوره پیش‌دبستانی به یادگیری خواندن و نوشتن بسیار کمک می‌کند.»

در ادامه به رسم یادبود یک جلد کتاب «زیستن برای روشنگری» و یک جلد کتاب «تجربه‌های مدرسه‌داری» از طرف خانواده مافی به مدیران آموزش و پرورش مناطق مختلف که در همایش حضور داشتند، اهدا شد.

سپس سیزده آموزگار برگزیده از مناطق دوردست معرفی شدند و جایزه «جبار باغچه‌بان، همزاد سیمرغ» را دریافت کردند. ثریا جمالی، محمد آذریان، نور بی بی رییسی، فاطمه رامش، کیوان نعمتی و زرینه نصرتی از سیستان و بلوچستان، زهرا عرفانی از کرمان، مریم نعمتی از خانه حمایتی محمودآباد، سمیه ملایی، اعظم سورگی، اکرم ترشیزی و زهرا عباسی از خراسان جنوبی و آسیه یوسفی از خانه کودک کوشا برنده دومین دور جایزه جبار باغچه بان بودند.

در پایان دومین همایش دوسالانه «با من بخوان» نیز از پشتیبانان برنامه «با من بخوان» و فیلم‌سازان و همچنین سازنده تندیس جایزه باغچه بان، سجاد سلمان روغنی تقدیر شد و هدایایی به رسم یادبود به آن‌ها اهدا گردید.

دومین همایش دوسالانه برنامه «با من بخوان» با خواندن شعر خداحافظ  از سوی کودکان خانه کودک کوشا به کار خود پایان داد.

This post is also available in: انگلیسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *