الفباورزی (آ)

فعالیت پیش از بلندخوانی:

با کمک بچه‌ها میزها و صندلی‌ها را مرتب کردیم تا آماده‌ی خواندن کتاب الفباورزی شویم و شعر آی قصه، قصه را خواندیم. کتاب را به بچه‌ها نشان داده و نویسنده و تصویرگر کتاب را معرفی کردم.
یکی از بچه‌ها گفت: خانم حیوان‌ها الفبا شدند و در جواب سؤال من که پرسیدم چه می‌بینید؟ آهو و حیوانات دیگر را نام بردند. اول کلمه‌ی آهو چه می‌شنوید؟ آ

فعالیت هنگام بلندخوانی:

در هنگام خواندن داستان تأکید روی کلمه‌هایی که واک، آ ا داشتند و تکرار هر کلمه. بچه‌ها در مورد دوچرخه‌هایشان هم‌صحبت کردند. به بچه‌ها گفتم: می‌دانید این واک‌ها از کجا می‌آیند. دست‌هایشان را روی گلو گذاشتند و لرزش تارهای صوتی را لمس کردند. در مورد تارهای صوتی صحبت شد که چطور ما می‌توانیم صحبت کنیم.

فعالیت پس از بلندخوانی:

چند تا گل بگویید که آ داشته باشد؟ آفتابگردان. رنگی بگویید که اولش با آ شروع شود؟ آبی. حیوانی را نام ببرید که اولش آ داشته باشد، آهو. در دریا و رود چه جانورانی است که اولش آ داشته باشد؟ جواب این سؤال را نمی‌دانستند که قرار شد  از بزرگ‌ترهایشان بپرسند. چند کلمه بگویید که آ داشته باشد؟ آش، آب، آبی، آسمان . با تمرین و تکرار برای اینکه بچه‌ها گوششان به کلمه‌هایی که آ دارند بیشتر آشنا شود دوباره داستان را خواندم.

این بار بچه‌ها با شنیدن واک آ دست بزنند.

شکل آ ا روی تخته نوشته شد که با شکل آ آشنا شوند و به هریک از بچه‌ها روزنامه‌ای دادم تا دور” واک” و”آ” خط بکشند. در آخر، با بازی صندلی بازی کلمه‌های مختلفی گفتم. بچه‌ها با شنیدن واک آ جابه‌جا می‌شدند.

مربی: زینب غزنوی

محل اجرا: موسسه‌ی توانمندسازی مهروماه، فرحزاد، تهران

بیشتر بخوانید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *