فعالیت قبل از بلندخوانی:

با خواندن عنوان کتاب با بچه‌ها راجع به قول دادن کمی صحبت کردم، یکی از بچه‌ها گفت: زمانی که به کسی قولی می‌دهیم باید سر قولمان بمانیم، مانند اینکه ما به شما قول می‌دهیم کتاب‌هایی که امانت می‌دهید را سالم برگردانیم.

فعالیت حین بلندخوانی:

در ابتدا با مشاهده اشتیاق یکی از بچه‌ها بلندخوانی کتاب را به او سپردم، پس‌ازاینکه کتاب یک‌بار توسط او خوانده شد، کتاب را برای بار دوم بلندخوانی کردم، حین بلندخوانی از بچه‌ها پرسیدم که چه تغییراتی در روند داستان مشاهده می‌کنند و بچه‌ها به تغییر شکل قورباغه و سپس کرم در طی گذشت زمان اشاره کردند.

فعالیت بعد از بلندخوانی:

پس از خواندن کتاب چرخه زندگی قورباغه و پروانه را روی تخته نقاشی کردم. بچه‎ها تا جایی که اطلاعاتی راجع به زندگی آن‌ها داشتند بیان کردند، پس در تکمیل حرف‌های آن‌ها این‌گونه توضیح دادم. ابتدا پروانه بالغ تخم‌ریزی می‌کند، سپس تخم تبدیل به کرم شده و بعد از مدت‌زمانی به شفیره تبدیل می‌شود و دور خود تاری به نام پیله می‌تند و پس از گذشت زمان از پیله بیرون آمده و به پروانه بالغ تبدیل می‌گردد.

قورباغه نیز در ابتدا در آب تخم‌ریزی کرده پس از مدتی که نوزاد سر از تخم بیرون آورد می‌تواند شنا کند و از دم بلندش استفاده کند، در نوزاد قورباغه ابتدا پاهای عقبی و سپس پاهای جلویی شروع به رشد می‌کنند، به‌تدریج دم کوتاه‌تر می‌شود تا اینکه قورباغه نابالغ به قورباغه بالغ تبدیل می‌شود.

پس از پایان توضیحاتم با جعبه خالی و چند کاغذ یک صحنه نمایش کوچک آماده کردیم و بچه‌ها دوبه‌دو به اجرای نمایش پرداختند، و پس‌ازآن یکی از بچه‌ها توالی رخدادهای داستان را برایمان تعریف کرد و با تصاویری که نقاشی کرده بودیم توالی را به ما نشان داد.

مربی: محبوبه اخلاصی

محل اجرا: کتابخانه کودک محور سپهر، کهوربگی، جیرفت

بیشتر بخوانید: