فعالیت قبل از بلندخوانی

پیش از خواندن کتاب با معرفی عنوان کتاب سؤالاتی راجع به دهان و دندان برای بچه‌ها مطرح کردم.

اینکه آیا تابه‌حال دندان آن‌ها خراب‌شده است؟

دلایل خرابی دندان‌هایشان چه بوده است؟ بچه‌ها اشاره کردند به مسواک نزدن، زیاد خوردن خوراکی‌های مضر و…

از آن‌ها پرسیدم که چطور می‌توانیم از دندان‌هایمان مراقبت کنیم؟ پاسخ بچه‌ها به این سؤال این بود، به‌موقع مسواک بزنیم، خوراک‌های مفید ازجمله لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها مصرف کنیم، و هرچند وقت یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنیم.

در آخر هم ابراز کردند که هیچ ترسی از دندان‌پزشک ندارند.

فعالیت حین بلندخوانی

بلندخوانی را آغاز کردم، بچه‌ها در سکوت به داستان گوش می‌‎دادند و در آن میان گاهی با توجه به تصاویر نظرات و حرف‌هایی که داشتند را بیان می‌کردند. وقتی با توجه به داستان کودی متوجه شدند که چه اتفاقاتی ممکن است در دهان و بین دندان‌ها رخ دهد، به خودشان قول دادند که از دندان‌های خود مراقبت کنند، مسواک بزنند و  خوراکی‌های مفید مصرف کنند.

فعالیت بعد از بلندخوانی

پس از خواندن کتاب با بچه‌ها تمرین صحیح مسواک زدن را انجام دادیم.

بعدازآن راجع به خوراکی‌های مفید و مضر برای دندان صحبت کردم، بچه‌ها یکی‌یکی آن‌ها را نام بردند، بر همین اساس با بچه‌ها وارد یک بازی شدیم، خوراکی‌ها را به دو قسمت مضر و مفید تقسیم کرده، روی کاغذ نقاشی کشیدیم و آن‌ها را به کلاه تبدیل کردیم.

بچه‌ها دوبه‌دو روبه‌روی هم ایستادند، از آن‌ها خواستم که مضر یا مفید بودن خوراکی مقابلشان را تعیین کنند و در صورت مفید بودن خاصیت آن را بگویند.

پس از انجام این کار به‌وسیله یک طناب بین دو گروه مسابقه طناب‌کشی به راه انداختیم که در پایان گروه خوراکی‌های مفید برنده شدند. بعد بچه‌ها دوبه‌دو باهم مسابقه دادند.

درمجموع بازی و فعالیت جذابی برای بچه‌ها بود، هم توجهشان به بهداشت دهان و دندان بیشتر شد وهم از بازی گروهی و در کنار هم بودن لذت بردند.

مربی: محبوبه اخلاصی

محل اجرا: کتابخانه کودک محور سپهر، قنات نو، جیرفت

بیشتر بخوانید: