فعالیت قبل از بلندخوانی:

–  صحبت درباره عنوان کتاب و تصویرخوانی جلد کتاب

–  حدس زدن اینکه به نظر شما موضوع کتاب راجع به چه چیزی می‌تواند باشد (گمانه زنی)

–  توضیح و عنوان کردن نام نویسنده، تصویرگر و دیگر عوامل نشر کتاب

فعالیت حین بلندخوانی:

–  استفاده از تعلیق و پرسش و پاسخ در مورد موضوع آن لحظه از بلندخوانی و نیز تصاویر (اینجا کجاست؟ این کیست؟ چه‌کار می‌کنند؟»

فعالیت بعد از بلندخوانی:

بعد از گفت‌وگو، راجع به این‌که در دنیای نقاشی هر چیزی امکان دارد و می‌شود عجیب‌وغریب و طوری باشد که در دنیای واقعی نیست. بعد کتاب المر به بچه‌ها نشان داده و گفتم حالا توی هر صفحه اگر چیزهای عجیب دیدید که با دنیای واقعی فرق می‌کند به هم بگوید. بچه‌ها رنگ‌های برگ‌ها و آسمان و خود المر و نمونه‌های دیگر را گفتند که مثلاً برگ‌هایش بنفش است و … .

در فعالیت بعدی از بچه‌ها پرسیده شد که کی دوست دارد نقاشی کند؟ بعد کتابی را دست یکی از بچه‌ها دیدم که تصویری واقعی از یک خرس به شیوه سبک «رئال» کشیده شده بود. از بچه‌ها پرسیدم: «به نظرتان این‌یک نقاشی «مثل اصلش» است یا «یک‌جورهایی شبیهِ»؟» و بعد از چند جوابی که گرفتم که بعضی گفتند «مثل اصلش» و بعضی گفتند « یک‌جورهایی شبیهِ» بازی‌ای به ذهنم رسید که بچه‌ها بگردند و ببینند توی کتاب‌ها می‌توانند تصاویری را پیدا کنند و بگویند که کدام‌یک از موارد بالاست؟ نتیجه‌ی بازی خیلی خوب بود: بچه‌ها در همان زمان کم حدود ۱ الی ۲ دقیقه نمونه‌هایی از حیوانات و نقاشی‌هایی را نشان دادند و با تشخیص درست گفتند که کدام شیوه نقاشی است (۷ بچه در این بازی شرکت کردند و همه تشخیص درست دادند. بعضی دلایلشان را که چرا «یک جورایی شبیهِ است» را هم بیان کردند.)

در آخر پیشنهاد دادم که می‌توانید اگر دوست دارید امروز نقاشی‌های عجیب‌وغریب بکشید. چیزهایی که در دنیای واقعی امکان ندارد. برای بچه‌ها مثال‌هایی زدم تا ذهنشان باز بشود: چطوری می‌شود خانه‌ای بکشیم که خیلی عجیب‌وغریب باشد؟ ماشین، خیابان، شهر، درخت و …. . بعضی از بچه‌ها هم‌دلشان می‌خواست نقاشی خودشان را بکشند.

مربی: مریم آقایی

محل اجرا: مرکز توانمندسازی دایان، محله قلعه مرغی، تهران

بیشتر بخوانید: