فعالیت پیش از بلندخوانی:

قبل از بلندخوانی صندلی‌ها را با بچه‌ها چیدیم. دستم را روی نوشته جلد کتاب گذاشتم و از بچه‌ها خواستم نام کتاب را بگویند، سپس با بچه‌ها نام کتاب، نام نویسنده‌، مترجم و تصویرگر را خواندیم و شروع به بلندخوانی کردم.

فعالیت هنگام بلندخوانی:

از بچه‌ها سؤال کردم چرا باستر خرگوشِ کتاب خواندن را دوست دارد؟ چون با خواندن کتاب اطلاعات زیادی به دست می‌آورد. چرا دوست‌های باستر خرگوشِ دوست نداشتند کتاب بخوانند؟  چون بازی کردن را بیشتر از کتاب خواندن دوست دارند. شاید هم‌مدرسه نرفتند و خواندن را یاد نگرفتند. اگر شما جای باستر خرگوش بودید چه راهکاری برای خواندن کتاب به دوستانتان می‌دادید؟  کتاب قصه‌های خوبمان را به او می‌دادیم که بخواند باهم کتاب می‌خواندیم و یکی از بچه‌ها گفت: می‌گویم اول کتاب بعد بازی. سؤال کردم چه کتاب‌هایی را بیشتر دوست دارند؟  کتاب‌های علمی، طنز و آموزشی و… کتاب قصه‌ها

فعالیت پس از بلندخوانی:

بعد از بلندخوانی بچه‌ها نام کتاب‌هایی را که  خوانده بودند را گفتند و من آن‌ها را نوشتم. یکی از بچه‌ها خلاصه کتابی را که خوانده بود (یکی کم است)  برای همه تعریف کرد که بچه‌ها  با دقت گوش کردند.  درباره این‌که از کجا می‌توانیم کتاب تهیه کنیم و مفهوم امانت  گرفتن کتاب چیست باهم صحبت کردیم. بچه‌ها در مورد حفظ و نگهداری کتاب گفت‌وگو کردند و گفتیم: کتاب می‌تواند مانند دوست خوب همیشه همراه و کنار ما باشد. از بچه‌ها سؤال کردم چرا ما باید کتاب بخوانیم؟ برای فهمیدن چیزهای جدید  برای زیادشدن اطلاعات  با خواندن کتاب‌های درسی باسواد می‌شویم. در پایان از بچه‌ها خواستم نقاشی با موضوع کتاب بکشند و یک جمله در مورد کتاب بنویسند. در پایان کلاس را با کمک بچه‌ها مرتب کردیم.

مربی: فاطمه نوروزی

محل اجرا: موسسه توانمندسازی مهروماه، فرحزاد، تهران

بیشتر بخوانید: