فعالیت قبل از بلندخوانی:

با بچه‌ها راجع به حیوانات مزرعه صحبت کردیم و از آن‌ها خواستم که حیوانات مزرعه را یکی‌یکی نام ببرند. سپس بچه‌ها حیوانات مزرعه را نام بردند.

تعدادی ماسک از حیوانات اهلی و وحشی با خودم به همراه برده بودم آن‌ها را یکی‌یکی به بچه‌ها نشان دادم و خواستم که حیوانات وحشی را از اهلی جدا کنند و آن‌ها به‌خوبی این کار را انجام دادند.

پس‌ازآن، همه باهم راجع به فواید حیوانات مزرعه صحبت کردیم.

زمانی که از آن‌ها سؤالی می‌پرسیدم برای پاسخ دادن به آن از هم پیشی می‌گرفتند.

یکی از بچه‌ها مطالب بیان‌شده توسط دیگران که شامل نام حیوانات مزرعه، فواید آن‌ها و محصولاتی که از آن‌ها به دست می‌آید، بود را روی تخته می‌نوشت.

گفت‌وگوی بسیار شیرین و جذابی بود و مشارکت بچه‌ها در موضوعات موردنظر خیلی بیشتر از قبل شده بود و این بار با اعتمادبه‌نفس بیشتری پاسخ سؤالات را می‌دادند.

فعالیت حین بلندخوانی:

پس از بحث و گفت‌وگو عنوان کتاب را برای بچه‌ها بیان کردم و درباره گمانه‌زنی روی جلد کمی توضیح دادم سپس از آن‌ها خواستم با توجه به تصویر روی جلد موضوع داستان را حدس بزنند. همه با تعجب به ماشین تایپی که مقابل حیوانات بود اشاره می‌کردند.

پس‌ازآن بلندخوانی را آغاز کردم تمامی بچه‌ها بخش‌های تکرارشونده را با من تکرار می‌کردند.

حین بلندخوانی زمانی که به واژگان دشوار می‌رسیدیم اندکی مکث کرده و راجع به این واژه‌ها از بچه‌ها سؤال می‌پرسیدم که تا حدودی به مفهوم آن اشاره می‌کردند و هر جا برایشان ابهامی وجود داشت، به‌طور کامل توضیح می‌دادم.

فعالیت بعد از بلندخوانی:

پس از خواندن کتاب با همکاری بچه‌ها شروع به ساخت کتاب حیوانات مزرعه کردیم.

برخی کاردستی، برخی کلاژ و برخی دیگر نقاشی حیوانات مزرعه را کشیدند و باهم آن را به‌صورت یک مجموعه درآوردیم.

ونام آن را کتاب مزرعه گذاشتیم.

پس از پایان ساخت کتاب مزرعه با کمک بچه‌ها محیط کلاس را مرتب کردیم، همه در کنار هم‌نشستیم و راجع به مشکلات و چگونگی حل آن‌ها صحبت کردیم. قرار شد این بار بچه‌ها به‌جای لجبازی و گریه و زاری کردن برای رسیدن به خواسته‌هایشان، درخواست‌های خود را به‌صورت محترمانه نوشته و در محیط کار پدر یا مادر خود قرار دهند.

پس از پایان این بحث و گفت‌وگوی شیرین با بچه‌ها با توجه به زمانی که داشتم برای رفع خستگی با بچه‌ها یک بازی چند نفرِ ترتیب دادیم که برایشان بسیار جذاب و هیجان‌انگیز بود.

مربی: محبوبه اخلاصی

محل اجرا: کتابخانه سپهر، روستای قاسم‌آباد، جیرفت، کرمان

بیشتر بخوانید: