,

زنانی که کتابخانه می‌سازند

نزدیک به ده سال است که برنامه‌ی «با من بخوان» در کلاس‌ها و آموزشگاه‌ها و محله‌ها کتابخانه برپا می‌کند. بخشی از این کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» به همت و پشتیبانی زنان راه‌اندازی شده‌اند. از زنانی که با باور عمیق خود به نقش کتابخانه‌ها در رشد همه‌جانبه‌ی کودکان، دوستان و آشنایان خود را به راه‌اندازی کتابخانه دعوت کرده‌اند تا زنانی که خود مستقیم برای راه‌اندازی و یا ساختن یک کتابخانه آستین بالا زده‌اند. با نگاهی به تاریخچه‌ی کتابخانه‌های «با من بخوان» به نام‌هایی برخورد می‌کنیم که با راه‌اندازی کتابخانه‌های کودک محور «با من بخوان» به دگرگون کردن وضعیت کتابخوانی و نشر فرهنگ در آن منطقه نقش اساسی داشته‌اند. نمونه‌هایی همچون:

  • کتابخانه روستای سلخ (جزیره قشم) که با پشتیبانی صدیقه مهدوی در سال ۱۳۹۵ بنا بر استانداردهای کتابخانه‌های کودک محور «با من بخوان» فضاسازی شد.
  • کتابخانه مافی روستای معلم‌کلایه (قزوین) که با پشتیبانی سوگند و سوگل مافی به یاد پدر بزرگوارشان یحیی مافی در آبان ماه ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد.
  • کتابخانه صدرالواعظین که پروین امینی در بزرگداشت و یاد و خاطره پدر بزرگ خود محمدمهدی امینی، نامدار به صدرالواعظین، کلنگ آن را بر زمین زد و یکی از زیباترین کتابخانه‌های کودکان در منطقه را در شهر خوانسار ساخته است.
  • دو کتابخانه‌ کوچک روستایی (زاهدان) و کتابخانه فرهنگ (تهران) که ناهید فیاض‌منش به یاد دایی خود جعفر تجارتچی راه‌اندازی کرده است
  • کتابخانه بهار و کتابخانه ویستا در قم که نسرین تاجررشتی، خانواده و به ویژه برادر را برانگیخت که در محله‌ای محروم در این شهر در دو مدرسه کتابخانه راه‌اندازی کنند.
  • کتابخانه آناهیتا که با پشتیبانی ناهید زوار در انجمن روشنگران فردای کودک در شهر تهران راه اندازی شده و اکنون فضایی دلپذیر خود محل برگزاری نشست‌های بلندخوانی برای کودکان کار است. ایشان پشتیبانی از کتابخانه پلیکان در منطقه زلزله‌زده‌ی سرپل ذهاب را هم بر عهده داشته‌اند.
  • کتابخانه کاوه در شهرستان کوهرنگ که خرمن کسرایی پشتیبان آن بوده است.

و ده‌ها کتابخانه‌ی دیگر که زنان به گونه‌ای در راه‌اندازی آن سهم داشته‌اند.

«با من بخوان» قصد دارد در آینده‌ی نزدیک در راستای معرفی این زنان و ترویج فرهنگ کتابخوانی سلسله‌ گفت‌وگوهایی با آنان ترتیب دهد تا از اهداف و انگیزه‌های خود برای‌مان بگویند.

هنگامی که از راه‌اندازی کتابخانه‌‌های «با من بخوان» سخن به میان می‌آید شایسته است از آموزشگران و کارشناسان «با من بخوان» نیز یاد کنیم که نقشی بسزا در راه‌اندازی کتابخانه‌های کودک‌محور در سراسر ایران داشته‌اند، از جمع‌آوری کمک‌های مالی گرفته، تا آموزش کتابداران، فضاسازی کتابخانه و نظارت و راهنمایی مروجان و کتابداران. با کوشش‌‌ها و پیگیری‌های این زنان تاکنون بیش از ۵۰ کتابخانه کوچک و بزرگ در مناطق مختلف ایران بر اساس معیارهای کتابخانه‌های کودک محور «با من بخوان» ساخته شده و فضاهایی سرشار از ادبیات و سواد برای کودکان و نوجوانان فراهم شده است.

در روز جهانی زن، تلاش همه‌ی این کوشندگان زن را در برانگیختن شوق یادگیری و جست‌وجوگری در کودکان و نوجوان ارج می‌گذاریم. زنانی که تنها کتابخانه نمی‌سازند، آینده می‌سازند… چرا که کتابخانه تنها یک مکان نیست، کتابخانه پلی جادویی است به دنیای بزرگ ادبیات و هنر و شناخت و آگاهی.

کتابخانه روستای سلخ (جزیره قشم)

کتابخانه مافی روستای معلم‌کلایه (قزوین)

کتابخانه صدرالواعظین خوانسار

کتابخانه صدرالواعظین خوانسار

کتابخانه فرهنگ (تهران)

کتابخانه بهار قم

کتابخانه ویستا قم

کتابخانه ویستا قم

کتابخانه‌‌های کوچک روستایی- زاهدان

کتابخانه‌‌های کوچک روستایی- زاهدان

کتابخانه‌‌های کوچک روستایی- زاهدان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *