فعالیت قبل از بلندخوانی:

پیش از آن‌که بلندخوانی را آغاز کنم عنوان کتاب را برای بچه‌ها بیان کردم. هنوز مشخصات کتاب ازجمله نام نویسنده و تصویرگر را بیان نکرده بودم که یکی از بچه‌ها از میان به من اشاره کرد که نام نویسنده و تصویرگر کتاب را هم بگو. توجه و حواس‌جمعی این بچه‌ها برایم بسیار جالب بود.

پس از معرفی شناسنامه کتاب، بچه‌ها از روی جلد تا حدودی به داستان کتاب اشاره کردند، به این صورت که مرغ سرخ پاکوتاه با دوستانش ازجمله الاغ، اردک و گربه در مزرعه زندگی می‌کنند.

فعالیت حین بلندخوانی:

بلندخوانی کتاب را آغاز کردم با توجه به اینکه این کتاب دارای روایتی آهنگین است بچه‌ها به تصاویر دقت کرده و با اشتیاق گوش می‌دادند و قسمت‌های تکرارشونده را با من تکرار می‌کردند.

فعالیت پس از بلندخوانی:

پس از بلندخوانی کتاب با بچه‌ها راجع به دو موضوع (اهمیت همکاری و مراحل پخت و تهیه نان) که در داستان به آن اشاره‌شده بود بحث و گفت‌وگو کردیم.

اکثر بچه‌ها چون در روستا زندگی می‌کنند با توجه به اینکه نان مورداستفاده خانواده را مادر تهیه می‌کند با مراحل پخت نان آشنا بودند و هم اینکه بیشتر آن‌ها مزارع گندم را از نزدیک مشاهده کرده بودند.

بعد از پایان گفت‌وگو، با کمک بچه‌ها با لوازمی که با خودم به همراه برده بودم به کشیدن نقاشی و رنگ‌آمیزی حیوانات مزرعه مشغول شدیم، پس از اتمام نقاشی‌ها و برش آن‌ها با کمک بچه‌های بزرگ‌تر صحنه نمایش را آماده کردیم.

تعدادی از بچه‌ها پشت‌صحنه مشغول اجرا و تعدادی به تماشا پرداختند و بعد برای اینکه بچه‌های پشت‌صحنه  نمایش را  ببینند و بچه‌های بیننده هیجان بازی را تجربه کنند، جایشان را باهم عوض کردند و همه در کنار هم لحظه‌های شاد و پرهیجانی را سپری کردیم.

پس از پایان اجرا از بچه‌ها پذیرایی کردیم و اسامی تمامی بچه‌ها را برای عضویت در کتابخانه یادداشت کردم.

تعدادی کتاب از کتابخانه سپهر روستای قاسم‌آباد با خودم به همراه برده بودم که به‌عنوان امانت با توجه به رده سنی کودکان به آن‌ها سپرده شد. تاریخ برگشت کتاب‌ها ۹۸/۳/۱۰ قرار گرفت.

مربی: محبوبه اخلاصی

محل اجرا: کرمان، جیرفت، روستای قاسم‌آباد، کتابخانه سپهر.

بیشتر بخوانید: