گزارش اولین غرفه با من بخوان در نمایشگاه صنایع‌دستی زنان روستایی شهرستان جیرفت  به مناسبت جشن امردادگان و در شهر خوش آب‌وهوای ساردوییه.

در جشن امردادگان مردم جیرفت به خاطر گرمای زیاد و طاقت‌فرسا به شهر درب بهشت ساردوییه می‌روند که ساعاتی در کنار خانواده‌هایشان دور درختان سر به فلک کشیده سرو و با طبخ غذاهای محلی سپری ‌کنند.

در این نمایشگاه که روز۱۶ مرداد افتتاح شد ترویج گران با من بخوان نیز در کنار غرفه زنان توانمند روستای هوکرد به کار کتاب‌خوانی مشغول شدند. روز اول بعد از افتتاحیه در فضای باز در جوار حرم کتاب درخت خاطره با تعداد۱۰ نفر از کودکان بلندخوانی شد کودکان شخصیت‌های حیوانی کتاب را نقاشی کردند و یکی از درختان را بارنگ نارنجی درخت خاطره کردند.

روز دوم کودکان در غرفه مشغول نقاشی و بلندخوانی بودند که پیرزنی روستایی مشتاقانه برای کودکان قصه‌ای قدیمی تعریف کرد.

کودکان از غرفه‌های زنان روستاهای دیگر بازدید کردند و با صنایع‌دستی و غذاهای محلی جیرفت آشنا شدند و در غرفه روستای هوکرد به کودکان سبدهای حصیری برای حفظ محیط‌زیست اهدا شد و از خوراکی‌های محلی از آن‌ها پذیرایی شد.

این ترویج کتاب‌خوانی توسط گروه پنج نفرِ متشکل از کتاب‌خوانان فعال شهر جیرفت انجام.

عصر روز دوم قبل از اختتامیه جشن امردادگان با حضور تعداد کثیری از کودکان انجام شد.

۲۰ عنوان کتاب در غرفه با من بخوان نمایشگاه ساردوییه بود که سه کتاب (درخت خاطره _رفتم به باغی_چه و چه و چه یک بچه توسط ترویج گران بلندخوانی شد)

حدوداً تمام کتاب‌ها هم توسط کودکان خوانده شد. حتی می‌توان گفت هر کتاب را چندین کودک خواندند.

جالب این بود که غرفه شلوغ بود پسربچه‌ای وقتی دید صندلی برای نشستن نیست کفش‌هایش را زیر پایش گذاشت و روی زمین شروع به کتاب خواندن کرد. بعضی کودکان ایستاده کتاب می‌خواندند و بعضی دیگر گوشه غرفه جایی برای خودشان پیدا می‌کردند.

مربیان: مژده پلاشی مربی و کتابدار کتابخانه باغ ستاره‌ها، لیلا حسن پور مربی و مجری طرح با من بخوان در پیش‌دبستانی قاصدک‌ها، ناهید امیری مربی و مجری طرح با من بخوان در پیش‌دبستانی پرنیان

محل اجرا: جیرفت شهر درب بهشت

بیشتر بخوانید: