هدف  آموزش: پذیرش تفاوت‌ها

اولین روز اجرا این برنامه را از کوره خاله قمر شروع کردیم و رأس ساعت ۴:۳۰ طبق هماهنگی‌های  قبلی به آنجا رسیدیم. کودکان آفتاب‌سوخته‌ی کوره با اشتیاق به سمت ما آمدند. عده‌ای نیز دوان‌دوان به میدان کار رفتند تا به دوستانشان اطلاع دهند. کم‌کم تعدادشان که زیاد شد با کمک همدیگر موکت را زیر سایه پهن کردند و آنجا را آب‌وجارو نمودند. بعد همه باهم روی موکت نشستیم. برخلاف انتظارمان نسیم خنکی گرمای هوا را خنثی می‌کرد.
سپس شروع به گفت‌وگو  کردیم. عده‌ای گفتند: دلشان برای کتاب‌خوانی تنگ‌شده است. کتاب انتخابی ما المر بود که به مناسبت روز جهانی المر در نظر گرفته بودیم. با کودکان پیرامون درباره‌ی تفاوت‌ها و ویژگی‌های خود و دوستانشان صحبت  کنیم. زمان صحبت درباره تفاوت‌ها خودشان همدیگر را مثال می‌زدند.

سپس کتاب المـر را به آن‌ها معرفی کردیم. درباره نویسنده و مترجم نیز به گفت‌وگو نشستیم. به‌جز دو نفر بقیه پاسخ روشنی نداشتند. یکی از آن‌ها نیز فرق نویسنده و شاعر را نمی‌دانست که برایشان توضیح دادیم. سپس کتاب را برایشان بلندخوانی کردیم. آن‌ها با دقت به داستان گوش دادند و در بحث مشارکت داشتند. در لابه‌لای بحث‌ها به‌روز جهانی المر نیز اشاره کردیم و هدف از روز جهانی المر را برایشان توضیح  دادیم.

در مرحله بعد به کودکان پیشنهاد دادیم تا اگر دوست دارند از روی کتاب بلندخوانی کنند. حبیب رحمان اولین داوطلب بود که از روی تصویر و به‌صورت حفظی داستان را برای دوستانش خواند و بعدها ما متوجه شدیم که این کودک کوشا و زرنگ بازمانده از تحصیل است. جالب بود که کودکان زمان بیان داستان توسط حبیب رحمان هم به همان اندازه دفعه‌ی اول جذب داستان شده بودند و با اشاره درباره تصاویر کتاب به‌خصوص صفحه آخر  گفت‌وگو می‌نمودند.

در مرحله بعد به‌عنوان فعالیت مربوط به بلندخوانی به کودکان اوریگامی فیل آموزش دادیم که خیلی استقبال کردند. کودکان بزرگ‌تر خودشان فعالیتشان را انجام دادند ولی کودکان کوچک‌تر با کمک دیگران صاحب یک کاردستی فیل شدند. در آخر نیز بعد از پذیرایی مختصری از کودکان خداحافظی کردیم و با بدرقه‌ی خیلی خوبشان آنجا را ترک کردیم. یکی از کودکان لحظات آخر خودش را به ما رساند تا شماره‌ی دایی‌اش را به ما بدهد و اصرار داشت وقتی آمدیم به دایی‌اش اطلاع دهیم تا او آنجا باشد.

مربیان: خانم‌ها راضیه انگوری، رفیعی، فصیحی

محل اجرا: کوره آجرپزی خاله قمـر، محمودآباد، تهران

 بیشتر بخوانید: