, , ,

گشایش کتابخانه‌ی کودک‌محور «نوید وحی» برای کودکان منطقه‌ی درگهان

گامی ارزشمند برای تبدیل قشم به «جزیره‌ای برای کودکان»

در بهار ۱۳۹۸، «با من بخوان» با راه‌اندازی کتابخانه‌ی «نوید وحی» در منطقه‌ی درگهان، فاز دیگری از اجرای برنامه در جزیره‌ی قشم را آغاز کرد. کتابخانه‌‌ی کودک‌محور «نوید وحی» با پشتیبانی شرکت آیکان در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۸ در مجتمع فرهنگی قرآنی علی‌ابن‌ابی‌طالب افتتاح شد و آغاز به فعالیت کرد. دو اتاق از اتاق‌های این مجتمع نوساز به عنوان کتابخانه در اختیار برنامه‌ی «با من بخوان» قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود این کتابخانه که در شهر درگهان قرار دارد، از کتابخانه‌های فعال موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان» باشد و کودکان و نوجوانان زیادی وقت خود را در آن‌ سپری کنند.

در مراسم گشایش این کتابخانه‌ی زیبا که با حضور مسئولان و شمار زیادی از کودکان و خانواده‌های‌شان برگزار شد، مدیر مجتمع علی‌ابن‌ابی‌طالب و مدیر پروژه «قشم جزیره‌ای برای کودکان» در مورد نحوه‌ی راه‌اندازی و ویژگی‌های این «کتابخانه کودک محور» و برنامه‌های آتی این مجموعه سخنرانی کردند.

حضور کودکان و لبخند و برق چشمان درخشان‌شان به فضای افتتاحیه روحی دیگری بخشیده و نویدبخش روزهایی سرشار از یادگیری و لحظه‌هایی لذت‌بخش در این کتابخانه بود.

در پایان مراسم نیز یکی از کودکان به‌صورت نمادین سوگندنامه‌ی خواندن را برای حضار خواند و سپس کودکان حاضر در مراسم به نشانه‌ی همراهی با برنامه‌ی «با من بخوان» بر روی طرح چاپ شده‌ی سوگندنامه انگشت زدند.

کتابخانه‌ی کودک محور نوید وحی درگهان چگونه راه‌اندازی شد؟

«با من بخوان» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۴، برای برگزاری کارگاه‌های بلندخوانی در «کتابخانه‌ی مادر، کودک و نوجوان روستای سلخ»، قدم به جزیره‌ی قشم گذاشت و پس از آن با تجهیز این کتابخانه با کتاب‌های باکیفیت و فضاسازی آن بر مبنای استانداردهای یک کتابخانه کودک‌محور تلاش کرد تا برای کودکان این جزیره‌ی جنوبی زیبا اما محروم، فضایی مناسب برای یادگیری، شادی، لذت و پویایی فراهم کند. اکنون «کتابخانه‌ی کودک‌محور سلخ» با بیش از ۶۰۰ عضو و با مدیریت و کوشش خانم گلستان پوره نقشی بسزا در رشد کودکان و نوجوانان روستای سلخ و روستاهای اطراف دارد. منطقه‌ی آزاد قشم پیش‌تر پیشنهاد داده بود که روستای سلخ به عنوان پایتخت فرهنگی جزیره‌ی قشم معرفی شود که یکی از دلایل آن وجود همین کتابخانه و فعالیت‌های افراد در پیوند با آن است.

در همین راستا خانم فرحناز نژادغفوری و همسرشان آقای سیدمصیب دریانورد که از فعالان فرهنگی و اجتماعی منطقه هستند و طی چند سال گذشته فعالیت‌های بسیاری در راستای بهبود وضعیت کودکان در قشم انجام داده‌اند، پس از آشنایی با کتابخانه‌ی مادر، کودک و نوجوان سلخ و دستاوردهایی که از اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» داشته‌است، به گونه‌ای خودجوش تلاش کردند تا برنامه را در جزیره ترویج کنند و با تماس‌های مکرری که با روابط عمومی برنامه‌ی «با من بخوان» داشتند، پیشنهاد اجرای برنامه در سطح گسترده‌تری را ارائه دادند.

در سال ۹۷ در پی اعلام آمادگی شرکت آیکان برای همکاری و پشتیبانی از راه‌اندازی یک کتابخانه‌ی «با من بخوان»، اجرای برنامه در قشم و راه‌اندازی کتابخانه در درگهان و آموزش شماری از کتابداران و مربیان منطقه به این شرکت پیشنهاد شد. به این ترتیب در فروردین ۱۳۹۸، گروهی از کارشناسان «با من بخوان» به قشم سفر کردند و پس از ارزیابی و بررسی ظرفیت‌های شهر درگهان و روستاهای دور و نزدیک، «با من بخوان» در این منطقه به اجرا درآمد.

در گام نخست برای کتابخانه‌ی «نوید وحی» درگهان نزدیک به ۴۵۰ عنوان و بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان فرستاده شده است. همچنین تعدای از کتاب‌های فرستاده شده، ویژه‌ی بزرگسالان، کتابداران و آموزگاران است تا مهارت‌های آنان را برای کار با کودکان و نوجوانان تقویت کند. علاوه براین کتاب‌ها، مجموعه‌ی‌ فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان نیز از جمله کتاب‌های ارسالی به این کتابخانه است.

عکس‌هایی از مراحل آماده‌سازی کتابخانه

افزون بر اجرای نشست‌های کتابخوانی از سوی کتابداران در محل کتابخانه و امانت دادن کتاب به کودکان و نوجوانان، آموزگاران و ترویج‌گرانی که برای شرکت در این برنامه اظهار تمایل کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌ی «نوید وحی» کتاب‌های باکیفیت را امانت گرفته و در کلاس خود به بلندخوانی و فعالیت با کودکان بپردازند. به این منظور شماری از کتابداران، آموزگاران و ترویج‌گران تحت پوشش، در زمینه‌ی بلندخوانی، عناصر داستان، ادبیات کودک، کتاب‌های باکیفیت، هنر و فضای سرشار از سواد آموزش می‌بینند. در نخستین مرحله در تاریخ ۵ و ۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، کارگاه بلندخوانی، عناصر داستان و هنر برگزار شد و در این کارگاه حدود ۵۰ نفر از کتابداران، آموزگاران، مدیران و مربیان پیش‌دبستانی جزیره‌ی قشم از روستاهای مختلف آن شرکت کردند.

با توجه به ظرفیت منطقه و وجود افراد بومی فعال و کتابداران و مربیان و ترویجگران علاقه‌مند و پرشور که در دورافتاده‌ترین روستاها به کار ترویج کتابخوانی و فعالیت‌های فرهنگی برای بهبود زندگی کودکان منطقه مشغول‌اند، می‌توان امیدوار بود که «با من بخوان» در منطقه‌ی قشم بیش از پیش گسترش یابد و تاثیرات ماندگاری بر زندگی، یادگیری و ارتقای مهارت‌های کودکان این جزیره‌ی پهناور داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *