• مکان: تهران
  • نام کتابخانه: موسسه ندای ماندگار
  • مربیان: خانم‌ها نصیری، جوزی و آزادبخت
  • نام کتاب: کتاب «یک چیز دیگر»
  • تاریخ: ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰

گزارش بلندخوانی کتاب «یک چیز دیگر» در موسسه ندای ماندگار تهران به مناسبت روز جهانی عصای سفید:

روز جهانی عصای سفید، فرصتی‌ست برای گرامیداشت و پاس‌داشت دست‌آوردهای نابینایان در سرتاسر جهان و همچنین شناخت بیش‌تر نیازهای این گروه از افراد و تلاش‌ آ‌ن‌ها برای رسیدن به حقوقی برابر. به مناسبت این روز، مربیان موسسه ندای ماندگار تهران به بلندخوانی کتاب «یک چیز دیگر» پرداختند. شرح این فعالیت را در ادامه می‌خوانیم:

از کودکان پرسیدیم که چه چیزی را در تصویر جلد کتاب «یک چیز دیگر» می‌بینند‌؟ هریک از کودکان چیزی را نام بردند مثلاً: میمون، فیل و…

سپس معنای طرح و رنگ‌هایی که روی جلد کتاب بود را از بچه‌ها پرسیدیم. ابتدا کمی برای‌شان مبهم بود، اما با راهنمایی مربیان به خوبی پاسخ دادند.

پس از معرفی نام نویسنده و تصویرگر، شروع به بلندخوانی کتاب «یک چیز دیگر» کردیم.

بلندخوانی کتاب «یک چیز دیگر»

در زمان بلند خوانی، سوالاتی ازکودکان پرسیده شد. سوالاتی مانند این‌که چرا زمانی که «یک چیز دیگر» می‌خواست با دیگران بازی کنند اجازه نمی‌دادند؟ بچه‌ها گفتند: چون شبیه آن‌ها نبوده است و یکی از آن‌ها نبوده است.

کودکان با دیدن دوستِ «یک چیز دیگر» گفتند: دوستش شبیه المر است پس دوستش یک فیل است (بخاطر خرطوم).

تصویر «یک چیز دیگر» و دوستش را به کودکان نشان دادیم و گفتیم که به نظر شما آن‌ها چرا ناراحت هستند؟

کودکان گفتند: چون با همدیگر دوست نشده‌اند و از هم دلخور هستند. کودکان گفتند: «یک چیز دیگر» زمانی که تنها بود دوست نداشت که غذا بخور والان که دوست پیدا کرده است غذا می‌خورد.

راجع‌به این‌که روز عصای  سفید چه روزی‌ست و بعضی انسان‌ها با بقیه متفاوت هستند. راجع‌به نابینایان  و اینکه زندگی آن‌ها  با ما متفاوت است و حتی آن‌ها خط مخصوص به خود را دارند که به خط آن‌ها خط بریل می‌گویند هم با بچه‌ها گفت‌وگو کردیم.

کودکان گفتند که افرادی را در خیابان دیده‌اند که یک دست و یا پا نداشته‌اند. رحمان گفت آن‌ها نیز با ما تفاوت دارند.

برای کودکان توضیح دادیم که نابینایان، حقوقی برابر با باقی انسان‌ها دارند. مثل حق استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، حق درس خواندن و نوشتن و…

برای فعالیت پایانی، چراغ راهنما ‌و خط عابر پیاده را توضیح دادیم و این‌که اگر چراغ قرمز باشد، ماشین‌ها توقف می‌کنند و اگر سبز باشد ماشین‌ها حرکت می‌کنند و انسان‌ها پشت خط عابر پیاده توقف می‌کنند.

یکی از کودکان نابینا و دو نفر دیگر راننده اتومبیل شدند که یک نابینا از خط عابر پیاده عبور می‌کند و راننده‌ها پشت ‌خط عابر پیاده و چراغ راهنما ایستادند.