استان: کرمان

شهرستان: جیرفت

روستا: گنج‌آباد

تاریخ: ۱۶ /۱۱ /۹۹

ترویج‌گر: صدیقه مسافری

کتاب: خر کوچولو و تولد یاکی

در گوشه‌گوشه‌ی این جهان کودکانی با شادی‌ها، رنج‌ها، باورها و آرزوهای گوناگون زندگی می‌کنند. با این حال بعضی چیزها برای همه‌ی کودکان دوست‌داشتنی است؛ در دهه‌ی چهل خورشیدی زندگی کنند یا در پایان دهه‌ی نود، در ایران باشند یا هلند،‌ جشن تولد و بادبادک را دوست دارند.

بعضی رفتارها و حس‌ها هم در بین کودکان مشترک است. می‌دانیم که در سنینی با دشواری از وسائل و اسباب‌بازی‌های‌شان دل می‌کنند و اگر چنین کنند، هیجان‌هایی ناخوشایند را تجربه خواهند کرد.

بعضی کتاب‌ها آن‌قدر به تجربه‌ها و احساس‌های کودکان نزدیک‌اند که آن‌ها خود را در آیینه‌ی کتاب می‌بینند. « خر کوچولو و تولد یاکی » از این دست کتاب‌هاست که تجربه‌ای آشنا برای همه‌ی کودکان را به تصویر می‌کشد؛ شوق رفتن به جشن تولد، دوستی که از همراهی‌اش لذت می‌برند و هدیه‌ای که می‌خواهند مال خودشان باشد.

همه‌گیری کرونا برگزاری جشنی دوستانه یا خرید هدیه برای یک دوست را دشوار کرده است اما معجزه‌ی کتاب‌ها در این است که برای دقایقی ما را به دنیایی بهتر و زیباتر مهمان می‌کنند.

کودکان روستای گنج‌آباد در شهرستان جیرفت استان کرمان در کنار صدیقه مسافری،‌ ترویج‌گر برنامه‌ی «با من بخوان»، همراه کتاب خر کوچولو و تولد یاکی ، به جشن تولد رفتند.

اگرچه از جشن و کیک تولد خبری نبود اما روزی سرشار دوستی، شادی گذراندند و سهم هر کدام یک بادبادک شد.

این تجربه را در ادامه می‌خوانیم:

امروز کتاب « خر کوچولو و تولد یاکی » را برای جمعی از کودکان روستا بلندخوانی کردم. با گمانه‌زنی درباره‌ی تصویر روی جلد شروع کردم. نظرشان به بادبادک جلب شد.

در طول بلندخوانی کتاب خر کوچولو و تولد یاکی ، بچه‌ها با اشتیاق مشارکت می‌کردند و درباره‌ی خرید رفتن و انتخاب هدیه و این‌که خر کوچولو دوست نداشت بادبادک را به یاکی بدهند نظر می‌دانند.

در این کتاب به طور غیرمستقیم به ارزش‌های زندگی چون دوستی و بخشش پرداخته شده است و حس کردم بدون این‌که حرف مستقیمی بزنم، بچه‌ها به خوبی این مفاهیم را حس و درک کرده‌اند.

در ادامه اسم جانوران قصه را از آن‌ها پرسیدم، کوکان بعد از کمی فکر کردن جواب می‌دادند.

در پایان هم با کمک هم بادبادک درست کردیم تا با توجه به سن کم بچه‌ها توانایی دست‌ورزی آن‌ها تقویت شود و هم لذت استفاده از کاردستی ساخت دست خودشان را تجربه کنند.