استان تهران، اسلامشهر، کتابخانه‌ی آوا ،دبستان امام صادق

فعالیت به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی

تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۲۵

مربی: خانم قرداشخانی

تعداد دانش‌آموزان: ۳۰ نفر

با توجه به غیر حضوری بودن آموزش در مدارس ابتدایی بالای ۳۰۰ نفر به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی تصمیم گرفتم نشست بلندخوانی را حضوری برگزار  کنم. دانش‌آموزان را به دو گروه ۱۵ نفره‌ی الف و ب  تقسیم‌بندی کردم. کتاب المر را برای بلندخوانی در نظر گرفتم. قبل از شروع بلندخوانی حرکات تن آرامی و کششی انجام دادیم. ابتدا توجه‌ی دانش‌آموزان را به تصویر روی جلد کتاب جلب نمودم و سوال‌های در مورد اینکه چرا فیل رنگ‌رنگی است، آیا تا به حال فیل رنگ‌رنگی دیده‌اید، به نظر شما این بد است که فیل رنگ‌رنگی باشد. پرسیدم و ذهن دانش‌آموزان را آماده‌ی خواندن کتاب کردم حین بلندخوانی نیز سوال‌های جهت حدس گمانه‌زنی داستان، نظرات دانش‌آموزان در رابطه به  اتفاقاتی که المر با آن مواجهه می‌شد می‌پرسیدم. به کمک کتابدارم صحنه‌های از کتاب المر را  روی مقوا طراحی کرده بودیم .

دانش‌آموزان را به ۴ گروه تقسیم بندی کردیم و هر یک از صحنه‌ها را در اختیارشان قرار دادیم  تا بتوانند عناصر داستان را تمرین کنند و در انتها با مقواهای رنگی‌رنگی کلاژ و ماسک  المر درست کردیم.  موقع رفتن به هر دانش آموز ۲ جلد کتاب به امانت دادم و قرار شد مادر و پدرها در منزل برای فرزندان‌شان بلند خوانی و فیلم آن را ارسال کنند.

روز بسیار شاد و هیجان انگیزی برای بچه‌ها و من  بود. دانش‌آموزان دوستان مجازی خود را از نزدیک دیدند، حس کردند کنارشان نشستند. اینگونه شد که و هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی تبدیل به خاطره‌ای ماندگار برای‌مان شد.