گنج‌های پنهان کودکان کتابخانه آناهیتا

به نظر شما گنج چیست؟ این پرسشی بود که یکی از ترویجگران «با من بخوان» پیش از بلندخوانی کتاب  قورباغه و گنج  از کودکان تحت پوشش کتابخانه‌ی آناهیتا در انجمن ارفک پرسید. با این پرسش کودکان پایه‌ی دوم این مرکز همراه با قورباغه و خرس کوچولو به جست‌وجوی گنج‌های پنهانی رفتند که همه ما در زندگی در جست‌وجوی آن‌ها هستیم.

این تجربه را در ادامه می‌خوانید:

  • مکان: تهران – شوش – کتابخانه کودک‌محور آناهیتا – انجمن روشنگران فردای کودک (ارفک)
  • نام کتاب: قورباغه و گنج  اثر ماکس فلت‌هاوس
  • تاریخ نشست: تیر ۱۴۰۰
  • گروه سنی: پایه‌ی دوم دبستان
  • مربی-بلندخوان: فرشته آزاد دهقان

در نشست بلندخوانی امروز کتابخانه آناهیتا ، ۹ نفر از دانش آموزان کلاس دوم (۶ دختر و ۳ پسر) شرکت داشتند. وقتی از کودکان پرسیدم آیا می‌دانند گنج چیست؟ پاسخ همگی طلا و جواهرات بود. پس از کمی گفت‌وگو برای‌شان توضیح دادم که طلا و جواهر هم می‌تواند گنج باشد، اما آیا گنجینه‌های دیگری هم در زندگی داریم؟ مثلاً از جنس روابطی که با اطرافیان خود داریم؟

سپس از هر کدام خواستم اگر دوست‌ دارند بگویند فکر می‌کنند چه گنج‌ یا چیز باارزشی در زندگی دارند؟ اغلب کودکان یک یا چند تن از اعضای خانواده‌ی خود را به عنوان گنجینه‌شان در زندگی برشمردند.

فعالیت کتابخوانی در کتابخانه آناهیتا

سپس شروع به خواندن کتاب قورباغه وگنج در کتابخانه آناهیتا کردیم و با قورباغه و دوست‌اش خرس کوچولو در یافتن گنج همراه شدیم. پس از پایان کتاب از کودکان درباره‌ی قول پرسیدم.

کودکان هر یک از تجربه‌های خود در محیط خانواده گفتند، از قول‌هایی که به آن عمل شده و قول‌هایی که زیرپا گذاشته شده است. تقریباً همه‌ی بچه‌ها اتفاق‌نظر داشتند که چون قورباغه قول یافتن گنج را به خرس کوچولو داده بود باید سنگ قدیمی‌ای که پیدا کرده بودند را به خرس کوچولو می‌داد؛ حتی اگر به ظاهر ارزشی نداشته باشد.

در پایان از کودکان خواستم هر بخشی از کتاب را که بیش‌تر دوست ‌داشتند نقاشی کنند.

حسن منظره‌ی صفحه نخست کتاب و طلوع خورشید را کشید. نقاشی حسین درباره‌ی کندن گودال برای یافتن گنج بود. سه نفر از بچهها گرفتار شدن قورباغه و خرس کوچولو درون گودال را کشیده بودند. و یک نفر هم پرتاب شدن سنگ قدیمی درون گودال را به تصویر کشیده بود. کودک دیگری هم صحنه‌ای را نقاشی کرده بود که قورباغه سنگی را که پیدا کرده بود به خرس کوچولو می‌دهد.

آیا دوستی قورباغه و خرس کوچولو گنج آنان بود؟

با کتابخانه آناهیتا بیشتر آشنا شوید

کتابخانه آناهیتا از آذرماه ۱۳۹۷ با پشتیبانی مالی یکی از نیکوکاران در انجمن «روشنگران فردای کودک (ارفک)» در منطقه شوش تهران برای کودکان کار راه‌‌اندازی شده است.

این کتابخانه عضوی از گروه کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» است و با فضای دلپذیر خود، محل برگزاری نشست‌های بلندخوانی برای کودکان کار و کودکان و نوجوانان این محله‌ی کم‌برخودار شهر تهران است.

مربیان و ترویج‌گران آموزش‌دیده‌ی این مرکز می‌کوشند با کتابخوانی و بهره‌گیری از تاثیر ادبیات در آموزش کودکان به ویژه کودکان در بحران و نیز فعالیت‌های هنری و نمایشی در پیوند با کتابخوانی، به زندگی این کودکان و نوجوانان غنای بیش‌تری ببخشند و آنان را در مقابله با مشکلات و بحران‌ها توان‌مندتر سازند.