مکان:استان کرمانشاه، شهرستان دالاهو، شهر ریجاب، کتابخانه با من بخوان ریجاب
نام کتابداران:
فریبا زارعی، هدی خاطری
تاریخ:  ۱۴۰۱/۴/۲۱
نام کتاب: هیولای سبز دنیا را نجات می‌دهد

به مناسبت ۲۱ تیرماه، روز ملی نه به پلاستیک، تصمیم گرفتیم در راستای یکی از اهداف کتابخانه‌های «با من بخوان» یعنی حفظ محیط زیست و پاک نگه داشتن زمین، برای استفاده‌ی کم‌تر از مواد پلاستیکی و یک‌بار مصرف فرهنگ‌سازی کنیم.

پس از جمع شدن بچه‌ها در کتابخانه کتاب «هیولای سبز دنیا را نجات می‌دهد» را بلندخوانی و در مورد مطالب کتاب و محیط زیست با بچه‌ها گفت‌و‌گو کردیم. در طول بلندخوانی در مورد مصرف درست انرژی برق، آب و تولید زباله و اثرات منفی آن بر روی محیط زیست انسانی، گیاهی و جانوری و راه‌حل های درست مصرف کردن از منابع و تفکیک زباله‌ها و بازیافت صحبت کردیم.

از کودکان پرسیدیم: آیا می‌دانید کیسه‌های پلاستیکی به یک معضل جهانی تبدیل شده‌اند و از خیابان گرفته تا دشت و بیابان و دریا و حتی نوک قله‌ها همه‌جا دیده می‌شوند؟ همه‌ی ما در حال غرق شدن در دریای پلاستیک هستیم. بیایید از همین امروز تصمیم بگیریم مصرف کیسه‌های پلاستیکی را متوقف یا به حداقل برسانیم. حتی یک کیسه‌ی کم‌تر هم به کره زمین کمک می‌کند.

برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیک راهکارهایی را به آن‌ها آموزش دادیم از جمله: وقتی برای خرید می‌روید با خودتان کیسه پارچه‌ای ببرید. شما با این رفتار به دیگران هم نشان می‌دهید که به زمین و آیندگان احترام می‌گذارید. نان داغ را در کیسه پلاستیکی قرار ندهید این کار باعث آزاد شدن مواد سمی به کار رفته در پلاستیک و ترکیب آن با نان می‌شود. کیسه پلاستیکی شاید فقط چند دقیقه کار شما را راه بیندازد اما ۵۰۰ سال زمان برای تجزیه شدن نیاز دارد. رهاسازی پلاستیک در طبیعت باعث می‌شود که جانوران و پرندگان آن‌ها را به جای غذا بخورند. به جای خرید پی‌در‌پی آب معدنی از قمقمه‌ی شخصی استفاده کنید. در ادامه توضیح دایدم که در ایران هنوز قانونی برای ممنوعیت پلاستیک وضع  نشده است اما همه می‌دانیم که این کیسه‌ها چه‌قدر زیانب‌ار هستند. پس بیاید بدون اجبار و قانون جلوی کار خطا را خودمان بگیریم.

برای فعالیت بعد از بلندخوانی آموزش دوختن کیسه‌های پارچه‌ای را در نظر گرفته بودیم. با کمک و آموزش‌های ما و با استفاده از پارچه‌هایی که از منزل با خود آورده بودند کیسه‌های پارچه‌ای دوختند و از این کار خیلی راضی و خوشحال بودند و روز خوبی داشتند.

روز بعد نیز ما با همکاری بچه‌ها ۳ با کارتون مقوایی سطل زباله درست کردیم تا نمادی برای زباله‌های تر و خشک و بازیافتی باشد و هاوژین، همیار خوب و همیشگی کتابخانه، درباره‌ی تفکیک زباله به بچه‌ها توضیح داد.

کتاب «هیولای سبز دنیا را نجات می‌دهد» را از هدهد خریداری کنید.