مکان: استان تهران، شهرستان  پیشوای ورامین، دبستان شهید بلخی

نام آموزگار: خانم شاهسوند

نام کتاب: پرنده قرمز

تاریخ: دی ماه ۱۴۰۰

امروز برای دانش‌آموزان کلاس کتاب پرنده قرمز را با رویکرد تفهیم لایه‌های درونی کتاب از دید محتوایی و تقابل دو جهان نداری‌ها، سختی‌ها و ناامیدی‌ها با جهان روشنی‌ها و امید‌ها، خوشی‌ها و دارایی‌ها بلندخوانی کردم، با این هدف که دریابند در میانه‌ی این دنیای پرفراز و نشیب روزنه‌های امید هم وجود دارد.

پیش از بلندخوانی، تلاش کردم تا فضا را آماده کنم، و از دانش‌آموزان دعوت کردم طوری بنشینند که دید و زاویه‌ی مناسبی به کتاب داشته باشند. این کار باعث شد تا با دیدن تصاویر زیبای کتاب در طول بلندخوانی اشتیاق کودکان به دنبال کردن داستان حفظ شود، با این‌که کتاب پرنده‌ی قرمز داستانی به نسبت طولانی دارد.

ابتدا از دانش‌آموزان خواستم از روی تصویر جلد و عنوان کتاب حدس بزنند داستان درباره‌ی چیست و با هم درباره‌ی جزییات تصویر روی جلد صحبت کردیم. پس از خواندن نام نویسنده و تصویر و مترجم، بلندخوانی را آغاز کردم.

هنگامی بلندخوانی هم کوشیدم با بررسی تصاویر همراه با دانش‌آموزان و نظرخواهی از آن‌ها مشارکتشان را برانگیزم و تشویقشان کنم که نظرات متفاوت و چالش‌برانگیزتری مطرح کنند. کودکان هم بدون ترس از اشتباه به راحتی اظهارنظر می‌کردند.

حس نداشته‌ها و غم دنیای کودکانه آن‌قدر تاثیرگذار بود که بعضی باچشمان پر از اشک به داستان گوش می‌دادند و وقتی می‌خواستند نظر خودشان را بیان کنند و در بحث چالش شرکت کنند حرف‌هایشان گاهی با بغض همراه  بود.

اما برخی هم شادمان بودند، چون از تصویر روی جلد و رنگ‌ها و چهره‌های شاد، حدس زده بودند که پایان داستان، شادی و خوشی و امید خواهد بود و سختی‌های رخدادهای داستان پایان می پذیرد.

تصاویر کتاب آن‌قدر برایشان گیرا بود که بعضی از دانش‌آموزان همان هنگام خواندن کتاب از من می‌خواستند تا یک بار دیگر ورق بزنم  تا تصویر را به خوبی ببینند.

پس از بلندخوانی نظرشان را درباره‌ی داستان پرسیدم. آیا آن را دوست داشتند؟ چرا؟ سپس از آنان خواستم که داستان را یک بار دیگر بنویسند و اگر دوست‌دارند بخش‌هایی از آن یا پایانش را به دل‌خواه خود تغییر بدهند.

همچنین به دانش‌آموزان پیشنهاد دادم که نقاشی بخش‌هایی از داستان را که بیش‌تر خوششان آمده بکشند.

پیشنهاد کردم که می‌توانند یک نقاشی با موضوع تقابل داری و نداری، شادی و غم، دنیای خاکستری و رنگی بکشند و به کلاس بیاورند.

پس از خواندن این کتاب، کودکان میل و ذوق بیش‌تری به امانت گرفتن کتاب داشتند و می‌خواستند هرچه زودتر به کتابخانه بروند و به دلخواه خودشان کتابی انتخاب کنند که خودشان بخوانند و هم در کلاس بلندخوانی شود.