نام کتابخانه: کتابخانه‌ی دولاب
نام کتابدار: طاهره مرداسنگی
تاریخ: مرداد ۱۴۰۱
نام کتاب:هیولای زباله

ما در مرکز آموزش ژئوپارک جهانی قشم هر سال به مناسبت روز «نه به پلاستیک» مسابقه‌ «دور‌ریختنی‌های ماندنی» را برگزار می‌کنیم. شرکت‌کنندگان با وسایل پلاستیکی و بازیافتی کاردستی و وسایل کاربردی درست می‌کنند.  این فعالیت را همراه با بلندخوانی کتاب و ارائه آموزش‌هایی متناسب با موضوع این روز انجام می‌دهیم.

امسال کتاب «هیولای زباله» را برای بلندخوانی انتخاب کردیم و همراه با بلندخوانی نمایشگاهی از کتاب‌های مرتبط با بازیافت و نمایشگاهی از دست‌سازه‌های بچه‌ها داشتیم.

پیش از بلندخوانی: تصویری از نشان بازیافت به بچه‌ها نشان دادم و از آن‌ها پرسیدم می‌دانید این نشان چیست؟

در مورد پلاستیک و چیزهایی که از پلاستیک درست شده و فوائد و ضررهای آن صحبت کردیم. این‌که چگونه کم‌تر از پلاستیک استفاده کنیم. بچه‌ها پاسخ دادند: از یک پلاستیک چند بار استفاده کنیم و از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم.

از آن‌ها خواستم حدس بزنند هیولای زباله چه شکلی هست و از چه درست شده است؟ بعد تصویری که در کتاب بود را نشان دادم و هر کدام قسمت‌های مختلف هیولا رو نام بردند سرش از کارتن، دست‌اش از شیلنگ، پای‌اش از قیف و … .

در هر صفحه از کتاب با توجه به تصویر و داستان از بچه‌ها سوالاتی رو پرسیدم. در مورد تفکیک زباله و بخشیدن وسایل سالم به دیگران برای استفاده دوباره هم صحبت کردیم.

پس از بلند خوانی با یکدیگر از وسایل بازیافتی ساخت کاردستی ساختیم.

کتاب «هیولای زباله» را می‌توانید از هدهد خریداری کنید.