مکان: کتابخانه با من بخوان باینگان، پاوه، کرمانشاه
کتابداران: سونیا اله ویسی، نادیا حسینی
تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۱۶ و ۱۴۰۱/۳/۱۷
نام کتاب‌ها: پاندورا و پرنده کارل و معنای زندگی

روز دوشنبه را با ثبت کتاب ها شروع کردیم. سپس به مناسبت روز جهانی محیط زیست کتاب زیبای «پاندورا و پرنده» را برای گروه خردسالان بلندخوانی کردم. با بچه‌ها درباره‌ی تصویر روی جلد گفت‌وگو کردیم. درباره‌ی روباه‌ها پرسیم و این‌که چه حیوانی را دوست دارند. بعد با نشان دادن تصاویر و توضیح کلمه اسقاطی شروع به خواندن کردم.

بچه‌ها در حین داستان از این‌که کمک‌هایی که به حیوان‌ها کرده بودند یا حیوان های مجروحی که دیده‌ بودند صحبت کردند. جزئیات تصاویر رشد دانه را از نزدیک به آن‌ها نشان دادم و در پایان پرسیدم: خانه‌ی پاندورا چه وقت قشنگ‌تر بود؟ چرا؟ چه‌جوری شد؟در ادامه با هم برای پرنده‌ها لانه ساختیم و لانه‌ها را از درخت حیاط آویزان کردیم.

نشست را با گفت‌وگو درباه‌ی درختان به پایان بردیم. از بچه‌ها پرسیدم چه درخت‌هایی دارند و یا در باغ یا کوه چه درخت‌هایی دیده‌‌اند؟ و این‌که چه‌طور باید مواظب درخت‌ها باشیم؟

روز سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت،  کودکان از هر سه رده‌ی سنی در کتابخانه حاضر بودند. به مناسبت روز جهانی محیط زیست کتاب «کارل و معنای زندگی» را برای بلندخوانی انتخاب کردیم. ابتدا از روز جهانی محیط زیست گفتیم و این‌که یک زمین بیش‌تر نداریم. بچه‌ها هم از کارهایی که برای محافظت از زمین می‌توانند انجام دهند گفتند: از زباله نریختن تا بازیافت کاغذ و پلاستیک یا استفاده‌ی مجدد از وسایل از کار افتاده و تعمیر کردن‌شان، کاشت درخت در طبیعت با توجه به شرایط محیط و از بین نبردن و قطع نکردن درختان. موضوعی که بیش‌تر در موردش صحبت کردیم جدا کردن زباله‌های خشک و تر، مخصوصاً خشک کردن پوست میوه‌ها و سبزیجات یا خشکاله بود. بعضی از بچه‌ها گفتند که ما هم در خانه این کار را انجام می‌دهیم، گاهی همان موقع به بز و گوسفندها می‌دهیم که بخورند گاهی هم بعد از خشک شدن.

بچه‌ها از موضوع کتاب خوش‌شان آمد و با اشتیاق به ماجرای کرم کوچولوی قصه گوش می‌دادند. بعداز اتمام داستان  هر کس یک صفحه از کتاب را دوره‌خوانی کرد. به بچه‌ها پیشنهاد کردیم که کسانی که دوست دارند می‌توانند با خمیر بازی کارولین را درست کنند. بچه‌های بزرگ‌تر تمایلی نداشتند اما کوچک‌ترها دست به‌کار شدند. و هر کدام یک کارولین جذاب درست کردند.

کتاب‌های «پاندورا و پرنده» و « کارل و معنای زندگی» را از هدهد خریداری کنید.