راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «فراتر از یک رویا»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «فراتر از یک رویا»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «فراتر از یک رویا»:

نویسنده: جف آرتس، تصویرگر: ماریت تورن کویست، مترجم: زهره قایینی، تهران: انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.

گروه سنی: ۷ تا ۹، ۹ تا ۱۲ سال

معرفی کتاب:

کتاب «فراتر از رویا» داستان پسر بچه‌ای است که پیش از به دنیا آمدن‌اش، خواهر بزرگ‌ترش را از دست داده است اما هنوز پدر و مادر سوگ‌وار او هستند و غم در خانه جا خوش کرده است.
شبی دخترک به دیدار برادرش می‌آید و او را به گورستانی که در آن به خاک سپرده شده است، بیمارستانی که پیش از مرگ‌اش در آن بستری بوده و پارکی که زمانی در آن بازی می‌کرده، می‌برد. این سفر شبانه‌ی تخیلی به پسرک کمک می‌کند که آن‌چه را که پیش از به دنیا آمدن او اتفاق افتاده بفهمد و پاسخی برای پرسش‌های‌اش بیابد، و با مرگ خواهرش کنار بیاید.

درباره‌ی دفترچه‌ی راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «فراتر از یک رویا»:

فعالیت‌های این راهنما به چندین بخش تقسیم شده‌اند که هر بخش هدف‌های چندگانه‌ای را دنبال می‌کند. در بخش گفت‌وگو علاوه بر نکاتی برای تبادل نظر درباره‌ موضوعات مختلف، فعالیت‌هایی نیز در جهت گسترش واژگان و تشویق کودکان به نوشتن گنجانده شده است.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

مرگ غم‌انگیز است و دشوار می‌شود درباره‌ی آن با کودکان سخن گفت. اما مرگ یک رخداد طبیعی است و خواه ناخواه کودکان هم مانند هر انسان دیگری روزی با مرگ دیگران روبه‌رو می‎شوند. در کتاب «فراتر از یک رویا» پسربچه‌ی داستان مستقیماً با مرگ خواهرش روبه‌رو نمی‌شود. خواهرش سال‌ها قبل از دست رفته است و پسرک هیچ خاطره‌ی مشترکی با او ندارد. اما با غم ریشه‌داری زندگی می‌کند و فقدان خواهرش او را می‌آزارد. این که داستان از وقوع مرگ نمی‌گوید و به میانجیِ غم و اندوهِ پس از آن و پرسش‌های ذهن پسرک به این موضوع دشوار می‌پردازد، از تلخی و سنگینی موضوع می‌کاهد و گفت‌وگو با کودکان را آسان‌تر می‌کند.

 


دانلود دستنامه «فراتر از یک رویا»

دانلود (PDF , HandBook_ReadWithMe_faratar_az_yek_roya.pdf)




لینک خرید کتاب «فراتر از یک رویا» از سایت هدهد



0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *