راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «هفت اسب، هفت‌رنگ»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «هفت اسب، هفت‌رنگ»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «هفت اسب، هفت‌رنگ»:

بنویسنده: محمدهادی محمدی
تصویرگر: نوشین صفاخو
ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان/ کتاب‌های تاک
گروه سنی: ۱۰-۱۲ سال

داستان با یکی بود شروع می‌شود. یکی می‌شمارد، شعر می‌خواند و به اسب‌های عروسکی بالای سرش نگاه می‌کند. دختری که روی تخت‌اش دراز کشیده معلول است، بیمار است، او نمی‌تواند راه برود، دویدن در دشت را دوست دارد؛ اما دختر نمی‌تواند در دشت بدود. دختر خیال می‌کند، دری باز می‌شود و خیال‌اش که یک اسب است جای او می‌دود. اسب خیال، هفت اسب می‌شود. هفت اسبی که رنگ‌ها، جاها و شادی‌های‌شان را با هم شریک می‌شوند و در پایان داستان، اتاقِ سیاه و سفیدِ ابتدای داستان، رنگ می‌گیرد و دختر شاد می‌شود.

 

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

پیشنهاد یک فعالیت درباره‌ی بخشندگی
هدف: درک مفهوم بخشندگی
بخشندگی یکی از ‌درون‌مایه‌های این داستان است. با کودکان درباره‌ی چیزهایی صحبت کنید که می‌توانیم با دیگران شریک شویم. به آن‌ها توضیح دهید که بخشنده بودن تنها به معنای بخشیدن وسایل یا خوراکی‌های‌مان به دیگری نیست و ما می‌توانیم وقت یا دانش خود را هم در اختیار دیگران بگذاریم.
با کودکان از انواع بخشندگی و شکل‌های گوناگون آن سخن بگویید. این‌که نویسندگان با داستان‌های‌شان ما را در خیال‌شان شریک می‌کنند، یک موسیقی‌دان با آهنگی که ساخته و معلم با درسی که به ما می‌آموزد. کمک کردن به مادر و پدر در کارهای خانه، گوش دادن به حرف‌های دوستی که غمگین است و مهم‌تر از همه رفتار درست با کسانی که توانایی‌هایی متفاوتی با ما دارند (کودکان با نیازهای ویژه) هم گونه‌هایی از بخشندگی است.


دانلود دستنامه «هفت اسب، هفت‌رنگ»

دانلود (PDF , HandBook_ReadWithMe_7Asb_7Rang.pdf)

لینک خرید کتاب «هفت اسب، هفت‌رنگ» از سایت هدهد



0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *