راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «همایش پرندگان»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «همایش پرندگان»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «همایش پرندگان»:

بازآفرینی و تصویرگری: پیتر سیس
مترجم: زهره قایینی
ناشر: کتاب‌های تاک/ موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
گروه سنی: دوازده سال به بالا

پیتر سیس با بازآفرینی و تصویرگری کتاب منطق‌الطیر عطار، یکی ازشاهکارهای ادبیات فارسی و از برجسته‌ترین آثار منظوم عرفانی سده‌ی دوازده‌ام ایران، معناهای نهان در این اثر را از دید خود در کتاب «همایش پرندگان» آشکار کرده است. او هم‌چنین در «همایش پرندگان» رنج و زیبایی را در سفر انسان از جهان مادی تا جهان معنا به نمایش گذاشته است. کتاب «همایش پرندگان» در شمار اندک کتاب‌های تصویری قرار دارد که برای مخاطبان نوجوان، جوان و بزرگ‌سال خلق شده است.
در این کتاب، گونه‌های گوناگون پرندگان با هدایت هدهد به جست‌وجوی پادشاه واقعی خود، سیمرغ، می‌روند. هدهد پرندگان را آگاه می‌کند که تا رسیدن به کوه قاف، جایی که سیمرغ زندگی می‌کند، خطرهای بسیاری در کمین آن‌هاست. به همین سبب شماری از پرندگان از ترس رویارویی با این خطرها از راه بازمی‌ایستند. شماری دیگر در گذر از هفت وادی کاوش، عشق، شناخت، وارستگی، یگانگی، شگفتی و مرگ جان خود را از دست می‌دهند و در نهایت آن پرندگانی که با کوشش بسیار به کوه قاف می‌رسند، درمی‌یابند که سیمرغ پادشاه، کسی جز خود آن‌ها نیست.

 

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

گفت‌وگو پیرامون مفاهیم پیچیده‌ی نهفته در این داستان، به زمان مناسب و کافی در کنار اشتیاق و حوصله‌ی نوجوانان نیاز دارد. با توجه به شرایط می‌توانید تعدادی از پرسش‌های زیر یا همه‌های آن‌ها را با نوجوانان در میان بگذارید. بهتر است هنگام گفت‌وگو کتاب را کنار خود داشته باشید تا اگر نیاز به یادآوری جمله یا تماشای دوباره‌ی تصویری بود، به آن رجوع کنید.
از نوجوانان بپرسید از خواندن این کتاب چه احساسی داشتند؟ و چه چیزی در کتاب برای‌شان جذاب‌تر بود؟
یادآوری کنید که تصویر بی‌رنگ پرندگان پس از شنیدن پیام هدهد رنگی شد، از نوجوان‌ها بپرسید چه پیامی به آن‌ها امید و به زندگی‌شان رنگ می‌دهد؟


دانلود دستنامه «همایش پرندگان»

دانلود (PDF , HandBook_ReadWithMe_hamayesh_parandegan.pdf)

 

لینک خرید کتاب «همایش پرندگان» از سایت هدهد



0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *