تاریخ :  ۱۴۰۱/۳/۱۸
کتابداران: پروین حق‌گویی، ماریه حق ‌گویی
نام کتاب: هیولای سیز دریا را نجات می‌دهد

امروز به مناسبت روز جهانی اقیانوس‌ها گفت‌وگویی علمی با کودکان ۷ تا ۹سال و ۱۰ تا ۱۲ سال داشتیم. قرار براین بود که برای این روز کتاب «هیولای سبز دریا را نجات می‌دهد» بلندخوانی شود. اول هر ماه ما کتاب‌هایی که در برنامه‌مان قرار دارد را جدا می‌کنیم و یا اگر امانت برده شده به بچه‌ها برای بازگشت تا موعد مورد نظراطلاع می‌دهیم تا در بلندخوانی‌ها و مناسبت‌ها دچار مشکل نشویم. متاسفانه برای مناسبت امروزمان کتاب «هیولای سبز دریا را نجات می‌دهد» را در کتابخانه نداشتیم و چندبار با کودک‌مان تماس گرفتیم که آن زا به دست‌مان برساند اما خبری نشد. همین دلیل سعی کردیم با استفاده از نقشه‌ها و گفت‌و‌گو درباره‌ی موضوع برنامه‌ای ویژه‌ای این روز داشته باشیم.

گفت‌و‌گو را با  پرسش «اقیانوس چیست؟» شروع کردیم. صنم۱۱ساله: «چاله‌های بزرگ که آب‌‌ها در آن جمع می‌شوند.»، نیان ۹ ساله:«دریاهای عمیق و بزرگ.»، روژینا ۱۲ ساله: «پهنه‌های بزرگ روی سطح زمین.» تانیا ۱۲ ساله: «دریاهای بزرگ با عمق و ارتفاع زیاد»، ساجده ۱۲ ساله: «چاله‌های بزرگ با آب‌های چند دریا».

همه‌ی بچه‌ها دریا رفته بودند اما اسم آن را نمی‌دانستند و دریای خزر را دریای شمال می‌گفتند. به همین خاطر سعی کردم شمال کشور را از روی نقشه نشان دهم و شهرهای شمالی و دریای خزر را برای‌شان مشخص کنم. نام دیگر دریای خزر(کاسپین) نیز گفتم. وقتی پرسیدم: «آب‌های خیلج فارس و دریای عمان به کجا می‌ریزد؟» صنم و نارین و روژینا گفتند: «به اقیانوس هند »

سپس تعریفی کلی از اقیانوس‌ها را مطرح کردم: «محدوده‌ی بزرگ و وسیعی از آب‌های شور که مرز بین خشکی‌های سطح زمین هستند.» در ادامه پرسیدم: «وضعیت آب کنون در کره زمین چگونه است؟» نارین ۱۲ساله: «کم است.باران کم می‌بارد و به‌خاطر تابش خورشید آب‌ها بخار می‌شوند.» بلافاصله جمله‌اش را کامل کرد و گفت: «و بخاطر استفاده بی‌رویه خودمان از گاز، آب و برق.» بعد درباره‌ی عامل اصلی آلودگی‌ها در کره زمین صحبت کردیم. روژینا گفت: «انسان‌ها و مصرف بی‌رویه‌ی منابع عامل کمبود و آلودگی آب‌ها هستند.» رونیا ۸ ساله اضافه کرد: «کارخانه‌ها»، شمیلا ۸ ساله گفت: «ماشین‌ها». لاوین گفت: «آلودگی‌ها همه از دست‌سازهای انسان‌ها حاصل می‌شود. آلودگی‌ها سبب تخریب لایه ازون می‌شوند این سبب می‌شود نور خورشید بیش‌تر به و گرم‌تر بتابد و آب‌ها بخار شوند.»، هدیه ۱۲ ساله گفت: «وقتی کنار دریا می‌رویم و اشغال‌ها را در آن رها می‌کنیم، زباله‌ها وارد اقیانوس‌ها می‌شوند این خود عامل آلودگی‌ها می‌شود.

درباره‌ی جانورانی که در اقیانوس‌ها و دریاها زندگی می‌کنند و آسیب‌هایی که از طریق آلودگی‌ها، پسماندها و فاضلاب‌ها به آن‌ها وارد می‌شود صحبت کردیم. مثال لاک پشتی که تور پلاستکی دور گردنش اویران شده بود و مدت یکسال این نور همه‌جا همراهش بوده صحبت کردیم. بعد مثالی از خودمان مطرح کردیم: «تصور کنید لواشکی را با نایلون آن خورده‌اید. چه احساسی دارید؟ بچه‌ها همه حس چندش و حالت تهوع گرفتند. گفتم: «حالا آن جانوری را که کیسه پلاستیکی، لیوان یک‌بار مصرف، ظروف پلاستکی می‌خورد و هیچ درک و شعوری نسبت به آن شئ ندارد و آن را غذا تلقی می‌کند در نظر بگیرید. چه مشکلاتی برایش پیش می‌آید؟ مرگ زود هنگام و انقراض جانوران رخ می‌دهد.

در پایان از روی نقشه اقیانوس‌ها را به بچه‌ها معرفی کردم. بچه‌ها از روی نقشه دچار سردرگمی شدند و اقیانوس‌ها را از ۵ به ۷ افزایش دادند. آن‌ها اقیانوس آرام را ۴ اقیانوس می‌دانستند. به همین خاطر از ر یک بادکنک استفاده کردم و با تشبیه ان به کره‌ی زمین هر ۵ اقیانوس را برای‌شان توضیح دادم.

کتاب «هیولای سبز دریا را نجات می‌دهد» را میتوانید از هدهد خریداری کنید.