موقعیت مکانی: تهران/ روستای پیشوای ورامین/ دبستان شهید بلخی
تعداد کل کودکان: حدود ۳۸۰ کودک
پایه‌های تحصیلی: مهدکودک تا دوازدهم
تعداد مربیان: ۱۰ نفر
تاریخ آغاز: سال۱۴۰۰

این مدرسه از سال ۱۳۸۰ برای کودکان افغان تاسیس شده است و به کودکان مهاجر افغانستانی در تمامی پایه‌ها خدمات آموزشی ارائه می‌دهد. این مدرسه از سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با پشتیبانی یکی از نیکوکاران زیر پوشش برنامه‌ی «با من بخوان» قرار گرفت. از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ این مدرسه در زمره‌ی مراکزی قرار گرفت که هزینه‌ی پشتیبانی اجرای برنامه در آن‌ها از طریق بخشی از جایزه‌ی ایبی-آی‌رید (IBBY-iRead) 2022 تامین می‌شود؛ جایزه‌ای که در این سال به زهره قایینی به عنوان ترویج‌گر برجسته‌ی خواندن تعلق گرفت و بخشی از آن صرف پروژه‌های ترویج کتابخوانی و سوادآموزی در برنامه‌ی «با من بخوان» خواهد شد.

در آبان ماه ۱۴۰۰ برای پایه‌های اول تا ششم نزدیک به ۲۴۰ جلد کتاب باکیفیت به همراه کتابخانه‌های دیواری کلاسی و دستنامه‌های راهنما فرستاده شده است و از آن زمان تاکنون آموزگاران و داوطلبان با انگیزه و خلاق این مرکز به برگزاری نشست‌های بلندخوانی در کلاس درس مشغول‌اند. استقبال کودکان از کتاب‌ها و مشارکت آنان در فعالیت‌های کتابخوانی قابل‌توجه بوده است.

در تابستان ۱۴۰۱ پس از حدود یک سال اجرای «با من بخوان» و برگزاری نشست‌های بلندخوانی در کلاس‌های مدرسه علامه بلخی توسط آموزگاران و داوطلبان با انگیزه و خلاق این مرکز، و با توجه به استقبال کودکان و مشارکت آنان در فعالیت‌های کتابخوانی، گروه «با من بخوان» یک کتابخانه‌ی کودک‌محور با نام کتابخانه‌ی شادی در این مدرسه راه‌اندازی کرد. این کتابخانه که بخشی از جایزه‌ی ایبی-آی‌رید (IBBY-iRead) 2022 صرف تاسیس و پشتیبانی از آن شده است، نزدیک به ۱۳۰۰ جلد کتاب دارد و قرار است پایگاهی برای کودکان منطقه باشد، تا نه فقط کودکان مهاجر مشغول به تحصیل در این مدرسه بلکه کودکان محله و دانش‌آموزان مدارس دیگر نیز از خدمات این کتابخانه استفاده کنند.

آموزگاران این مرکز تاکنون در کارگاه‌های آنلاین «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها»، «ادبیات کودکان و کتاب‌های تصویری» و «کارگاه نمایش در پیوند با بلندخوانی» شرکت ‌کرده‌اند. برای مربیان مهد و آموزگار پایه‌ی اول نیز کارگاه آواورزی و الفباورزی به صورت آنلاین برگزار شده است.

سه تن از آموزگاران مدرسه بلخی که مسئولیت کتابداری و اداره‌ی کتابخانه را برعهده گرفته‌اند هم در دوره‌های آموزشی «کتابداری کودک: استانداردها و راهکارها» که برای کتابداران کتابخانه‌های «با من بخوان» در نظر گرفته شده است شرکت کرده‌اند.

نمونه فعالیت‌های انجام شده در دبستان بلخی

 

This post is also available in: انگلیسی