موقعیت مکانی استان البرز – محمدشهر کرج و دو روستای چهارباغ و آق‌چلان در حاشیه‌ی شهر کرج
تعداد کل کودکان:  بیش از ۲۰۰ کودک
پایه‌های تحصیلی:  اول تا ششم
تعداد مربیان: ۶ نفر
تاریخ آغاز: سال ۱۴۰۰

در زمستان ۱۴۰۰ سه مدرسه‌ی خودگردان کودکان افغانستانی در استان البزر با پشتیبانی شماری از نیکوکاران به برنامه‌ی «با من بخوان» پیوستند. از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ این سه مدرسه در زمره‌ی مراکزی قرار گرفتند که هزینه‌ی پشتیبانی اجرای برنامه در آن‌ها از طریق بخشی از جایزه‌ی ایبی-آی‌رید (IBBY-iRead) 2022 تامین می‌شود؛ جایزه‌ای که در این سال به زهره قایینی به عنوان ترویج‌گر برجسته‌ی خواندن تعلق گرفت و بخشی از آن صرف پروژه‌های ترویج کتابخوانی و سوادآموزی در برنامه‌ی «با من بخوان»، به ویژه ترویج خواندن در میان کودکان افغانستانی مهاجر ساکن ایران، خواهد شد.

مدرسه المهدی استان البرز – منطقه‌ی سهیلیه – روستای آق چلان

این دبستان که تنها مدرسه‌ی‌ خودگردان این منطقه برای کودکان افغانستانی است در زمستان بیش از ۵۰ کودک را در پایه‌های اول تا ششم تحت پوشش دارد. تعدادی از دانش‌آموزان مدارس دولتی نیز برای تقویت درسی ساعاتی را در این مدرسه به آموزش تکمیلی مشغولند.

مدیر آموزگار خانم احمدی که بیش از ۲۰ سال سابقه‌ی تدریس به کودکان را دارد، این مدرسه‌ را در خانه‌ی کوچکی راه‌اندازی کرده‌است تا به همراه آموزگار دیگر به کودکان افغان مهاجر خدمات آموزشی ارائه کند.

در بهمن ماه ۱۴۰۰ برای این دبستان ۸ بسته‌ی آموزش خلاق سواد پایه و ۷۶ جلد کتاب با کیفیت ادبیات کودکان به همراه کتابخانه‌ی پارچه‌ای کلاسی و دستنامه‌های آموزشی ارسال شده است.

آموزگاران این مرکز در بهمن و اسفند ۱۴۰۰ در کارگاه‌های آموزشی آنلاین «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها» و «ادبیات کودکان و کتاب‌های تصویری» و در پاییز سال ۱۴۰۱ نیز در کارگاه‌های آموزشی «نمایش در پیوند با بلندخوانی» شرکت کردند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نیز ۶۰ جلد کتاب باکیفیت در رده‌های سنی گوناگون برای کودکان این مدرسه فرستاده شد تا کتابخانه‌های کلاسی این مدرسه از تنوع و غنای بیش‌تری برخوردار شوند.

مدرسه بشارت – استان البرز – چهارباغ

مدیریت این مدرسه خودگردان کودکان افغانستانی را دو خواهر، خانم‌ها سکینه و زهرا خاوری، بر عهده دارند و با بیش از ۱۲  سال سابقه‌ی تدریس در مدرسه‌ی خودگردان، به کودکان پایه‌های اول تا پنجم در دو شیفت صبح و بعدازظهر خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. این مدرسه نزدیک به ۷۰ کودک افغانستانی دارد که شماری از آنان به دلیل عدم امکان ثبت نام در مدارس عادی در این مدرسه درس می‌خوانند. تعدادی از کودکان این مرکز نیز با آن‌که در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند برای آموزش‌های تکمیلی و تقویتی به این مدرسه می‌آیند. همچنین نزدیک به ۱۰ نفر بزرگسال از کلاس‌های سوادآموزی این مرکز استفاده می‌کنند.

در بهمن ماه ۱۴۰۰ برای این مرکز نیز ۸ بسته‌ی آموزش خلاق سواد پایه و ۷۶ جلد کتاب با کیفیت ادبیات کودکان به همراه کتابخانه‌ی پارچه‌ای کلاسی و دستنامه‌های آموزشی ارسال شده است.

با ارسال ۶۰ جلد کتاب باکیفیت در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، کودکان این مدرسه از کتاب‌های با کیفیت متنوع‌تری برخوردار شده‌اند.

آموزگاران این مرکز تاکنون در کارگاه‌های آموزشی آنلاین «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها»، «ادبیات کودکان و کتاب‌های تصویری» و «نمایش در پیوند با بلندخوانی» شرکت کرده‌اند.

مدرسه استقلال استان البرز – محمدشهر کرج

۴۴ کودک افغانستانی در پایه‌های اول تا پنجم در این مدرسه که مدیریت و آموزگاری آن را خانم خدیجه هزاره برعهده دارند درس می‌خوانند. در اسفند ماه ۱۴۰۰ برای این دبستان  بیش از ۶۰ جلد کتاب با کیفیت ادبیات کودکان به همراه کتابخانه پارچه‌ای دیواری فرستاده شده و آموزگار این مرکز کارگاه‌های آموزشی آنلاین «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها»، «ادبیات کودکان و کتاب‌های تصویری» شرکت کرده است.

در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خانم هزاره همچنان به عنوان ترویجگر برای کودکان کتاب می‌خواند و با دریافت حدود ۵۰ جلد کتاب باکیفیت جدید، تنوع بیش‌تری به کارش بخشیده است.

فعالیت‌های انجام شده مدارس خودگردان افغانستانی: