موقعیت مکانی استان البرز، وحیدیه‌ی شهریار
تعداد کل کودکان:
بیش از ۲۰۰
پایه‌های تحصیلی:  اول تا ششم
تعداد مربیان۶ نفر
تاریخ آغاز: ۱۴۰۱

 مدرسه‌ی خودگردان عترت در منطقه‌ی وحیدیه‌ی شهریار از سال ۱۳۸۰ به مدیریت خانم به‌آفرین جعفری فعالیت‌اش را برای آموزش کودکان مهاجر افغان آغاز کرده است. خانم جعفری و خواهرش که او نیز آموزگار همین مدرسه است اصالتاً اهل افغانستان و بزرگ‌شده‌ی ایران هستند و به همراه ۴ آموزگار دیگر که همگی جوان و باانگیزه‌اند، در سه شیفت و سه کلاس چندپایه، حدود ۲۰۰ کودک را در پایه‌های اول تا ششم دبستان زیر پوشش دارند. حدود نیمی از کودکان این مرکز را کودکان پایه‌ی اول دبستان تشکیل می‌دهند. این مدرسه در زمره‌ی مراکزی است که هزینه‌ی پشتیبانی اجرای برنامه در آن‌ها از طریق بخشی از جایزه‌ی ایبی-آی‌رید ۲۰۲۲ تامین می‌شود؛ جایزه‌ای که در این سال به زهره قایینی به عنوان ترویج‌گر برجسته‌ی خواندن تعلق گرفت و بخشی از آن صرف پروژه‌های ترویج کتابخوانی و سوادآموزی در برنامه‌ی «با من بخوان» خواهد شد.

طی بازدیدی که کارشناسان «با من بخوان» در اوایل آبان ۱۴۰۱ از این مرکز انجام شد، آموزگاران این مدرسه پس از آشنایی با برنامه‌ی «با من بخوان» اعلام آمادگی کردند که آماده و مشتاقند که این برنامه را در کلاس‌های‌شان اجرا کنند. در همان ماه برای این دبستان ۲۲ بسته‌ی آموزش خلاق سوادپایه و ۱۷۰ جلد کتاب با کیفیت به همراه دستنامه و فعالیت و کتابخانه کلاسی دیواری ارسال شد و یکی از آموزشگران «با من بخوان» با حضور در این مرکز، طی یک نشست کوتاه به معرفی برنامه، اهمیت و کارکردهای کتاب با کیفیت برای کودکان و نیز ارائه‌ی آموزش‌های اولیه برای سهیم شدن کتاب با کودکان پرداخت. و به این ترتیب آموزگاران این مرکز کار کتابخوانی با کودکان را آغاز کردند.

آموزگاران این مرکز در آذرماه ۱۴۰۱ در کارگاه‌های آموزشی آنلاین با «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها» و «ادبیات کودکان و کتاب‌های تصویری» آشنا شدند.

در دی ماه ۱۴۰۱ نیز کارشناس «با من بخوان» در این مرکز حضور یافت و افزون بر بازدید از کار آموزگاران و ارائه‌ی راهنمایی‌ها برای بهبود کار، کارگاهی یک روزه برای تکمیل آموخته‌ها درباره‌ی تکنیک‌های بلندخوانی و کتاب باکیفیت و همچنین شیوه‌ی کار با بسته‌های آموزش خلاق سواد پایه ارائه کرد.