موقعیت مکانی: استان خراسان شمالی، اسفراین
مسئول کتابخانه: مریم شجاعی
پشتیبان: گروهی از نیکوکاران

اسفراین مرکز شهرستان اسفراین در خراسان شمالی است. این شهر حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و مردم منطقه از قومیت‌های گوناگون با زبان‌ها و فرهنگ و رسوم مختلفی هستند.

کمبود فضا و امکانات فرهنگی باکیفیت برای کودکان و نوجوانان در شهر و روستاهای اطراف و کم بودن سطح درآمد خانواده‌ها و عدم امکان تخصیص بخشی از درآمد برای تهیه‌ی محصولات فرهنگی باکیفیت برای کودکان و نوجوانان از چالش‌هایی بود که مریم شجاعی ترویج‌گر برنامه‌ی «با من بخوان» را بر آن داشت تا خانه اوسنه را با هدف دسترسی کودکان و نوجوانان شهر به کتاب باکیفیت راه‌اندازی کند.

در پی درخواست مریم شجاعی مبنی بر راه‌اندازی کتابخانه‌ای در خانه‌ی اوسنه و با توجه به پیشینه‌ی همکاری ایشان به عنوان ترویج‌گر با برنامه‌ی «با من بخوان» و راه‌اندازی کتابخانه‌ی «امید» در مرکز نگه‌داری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست امام حسن اسفراین، با پشتیبانی مالی گروه «دوستداران با من بخوان» بیش از ۵۰۰ جلد کتاب باکیفیت برای کتابخانه زندگی فرستاده شد. فضاسازی کتابخانه زندگی با رعایت اصول فنی و ایمنی کتابخانه‌های کودک‌محور و معیارهای کیفی کتابخانه‌های «با من بخوان» از سوی مریم شجاعی انجام پذیرفته است. فضا و وسایل مورد نیاز برای برگزاری نشست‌های بلندخوانی و انجام فعالیت‌های در پیوند با کتاب، حضور کودکان توان‌یاب و پدران و مادران در این مکان فراهم است و روزانه کودکان از نوزاد تا نوجوان ۱۵ ساله از امکانات و برنامه‌های این کتابخانه بهره‌مند می‌شوند.

مدرسه‌ها و مراکز دیگر در پیرامون کتابخانه نیز با کوشش خانم مریم شجاعی از خدمات این کتابخانه بهره می‌گیرند.