موقعیت مکانی: استان لرستان، کوهدشت،‌ منطقه طرهان، ‌روستای گراب
کتابدار: زهرا بدری
 تاریخ آغاز به کار: بهمن ۱۴۰۰
پشتیبان: خانم دکتر طاهری

 

در پاییز ۱۴۰۰، خانم شهره‌ کوشکی از مروجان با سابقه‌ی «با من بخوان» در استان لرستان و کتابدار کتابخانه‌ی «با من بخوان» در خرم‌آباد، از عدم دسترسی کودکان منطقه‌ی طرهان به امکانات فرهنگی، کتاب‌ باکیفیت و کتابخانه‌های کودک‌محور خبر داد و به کارشناسان «با من بخوان» پیشنهاد کرد که در کانون فرهنگی تربیتی هدایت طرهان (وابسته به آموزش و پرورش) واقع در شهر گراب که مدیران آن علاقه‌‌مند به همکاری با برنامه‌ هستند کتابخانه‌‌ی کوچکی تاسیس شود.

تنها مرکز فرهنگی شهر گراب همین کانون هدایت است که متاسفانه کتاب‌های موجود در آن کتاب‌های بی‌کیفت و نامناسب برای کودکان بودند. خود این شهر بیش از ۳۰۰۰ نفر جمعیت دارد و چون شهر مرکزی منطقه‌ی کوهستانی طرهان است روستاهای پیرامون آن نیز امکان استفاده از کتابخانه را خواهند داشت.

به این ترتیب پس از ارزیابی‌های شرایط و ظرفیت‌ها توسط کمیته‌ی کتابخانه‌های «با من بخوان» و عقد تفاهم‌نامه‌ای با مدیران این کانون، کار راه‌اندازی این کتابخانه آغاز شد. خانم کوشکی با شور و شوق همیشگی خود و با همراهیِ یاوران محلی و مدیران دبستان آزادگان اقدام به آماده‌سازی اتاق‌های در نظرگرفته شده کرد تا فضای  برای ارسال کتاب و منابع کتابخانه‌ای مهیا شود. مکان این کتابخانه، اتاقی به ابعاد حدود ۱۵ متر در کانون فرهنگی تربیتی هدایت است

در هفته‌ی نخست دی ماه ۱۴۰۰ برای این کتابخانه‌ نزدیک ۹۰۰ جلد کتاب باکیفیت به همراه دستنامه‌های راهنما و برگه‌های فعالیت در پیوند با کتاب ارسال شد و پس از سامان‌دهی و طبقه‌بندی براساس اصول کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» در قفسه‌ها جای گرفت.

این کتابخانه با توجه به فعال نبودن کانون فرهنگی طرهان پس از ارزیابی‌ها، از اسفند ۱۴۰۱ پس از مشورت با خانم شهره‌ کوشکی و ارزیابی امکانات و نیازهای موجود  به یکی از روستاهای پرجمعیت منطقه، به نام دم‌روستان منتقل شد. اسفند ماه ۱۴۰۱ با همت خانم کوشکی این جابه‌جایی انجام شد و قفسه‌های کتاب و دیگر تجهیزات کتابخانه‌ای در اتاقی در مسجد این روستا جای گرفت. مدرسه‌ی ابتدایی این روستا ۱۱۰ نفر جمعیت دارد و مدیر مدرسه نیز با خانم کوشکی و برنامه‌ی با من بخوان آشنا شده است.

با هماهنگی‌های انجام گرفته، از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کتابدار کتابخانه‌ی دیگری در منطقه‌ی کوهدشت، خانم سمیه کوشکی که خود در روستای چاهشوره فعالیت می‌کند، مسئولیت نظارت و هدایت بر اکتابخانه‌ی دم‌روستان را هم برعهده گرفت. با کمک ایشان و همیاران نوجوان این روستا، کتاب‌ها دوباره ساماندهی و مرتب و فضای کتابخانه گردگیری شد تا آماده‌ی پذیرایی از کودکان روستا باشد. چند تن نوجوانان علاقه‌مند این روستا با نظارت خانم‌ها سمیه و شهره کوشکی مسئولیت امانت‌دهی کتاب به کودکان را در روزهایی که کتابدار حضور ندارد برعهده دارند. به تعدادی از این همیاران نوجوان، کتابخانه‌های دیواری داده شده تا در بیرون از کتابخانه نیز به ترویج کتابخوانی و امانت‌دهی کتاب به کودکان محل بپردازند.
کتابدار کتابخانه کوشیده است با برگزاری جلساتی با دانش‌آموزان این روستا با آن‌ها درباره‌ی مزایای کتابخوانی و لذت خواندن گفت‌وگو کند. و با اجرای مسابقه‌ی بلندخوانی و روان‌خوانی آن‌ها را به مراجعه بیشتر به کتابخانه و شرکت نشست‌های کتابخوانی ترغیب کند.

This post is also available in: انگلیسی